23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kom med til sparke-dæk-aften og bliv klassiker-klog

Sparkedæk-aften i Stenlille på MIdtsjælland - et par timer, der giver os indsigt i, hvordan man kan tackle forsamlingreglerne, gør klassikere til indtjening og markedsfører sig for en speciel målgruppe

KLASSIKERBILER Grillede pølser, sparke dæk, chili con carne fra madvognen, mere sparke dæk. Og endelig: Kåring af aftenens klassiker. Og så lige lidt mere sparke dæk inden vi kører hjem.

Det er sådan, præcist sådan en aften med klassiske biler og deres ejere kører - præcist som den gjorde onsdag aften i sidste uge til onsdagstræf i Stenlille.

Et af den type træf, der netop i år blive mere og mere populære.

Som i så mange andre sammenhænge har corona haft afgørende betydning her. En af de personer, der ved mest om klassiske biler og ikke mindst om udviklingen i interessen for de gamle biler, er Peter Clausen, redaktionschef på magasinet MotorClassic.

Clausen forklarer:

- Corona-krisen har selvfølgelig også været hård ved klassiker-folket, fordi en lang række af de store, kendte træf, der ofte tiltrækker flere hundrede biler og flere tusinde gæster, er blevet ramt af forsamlingsforbuddet og derfor aflyst eller udskudt.

- Det er f.eks. Charlottenlund MotorClassic Motor Meeting på Charlottenlund Travbane, Automania i Silkeborg og Lundø-træffet ved Limfjorden og så godt som al historisk motorsport, herunder de store publikumsarrangementer Classic Race Aarhus og Copenhagen Historic Grand Prix.

- Men netop sparke dæk-arrangementerne og fælles køreture, som der løbende bliver flere og flere af landet over - på næsten alle hverdagsaftener er der en hel stribe arrangementer at vælge imellem - som fx onsdagstræffet i Stenlille - har hen over sommeren været fristeder, hvor folk og deres biler har kunnet mødes uformelt med mulighed for at holde behørig afstand og ikke at komme i konflikt med regler og anbefalinger.

- I et år, hvor de fleste danskere har holdt ferie herhjemme, har mange tydeligvis også valgt at tage den klassiske bil med på ferie. Det har man tydeligt kunnet se i de store sommerhusområder. Så generelt mere interesse og flere biler ud på vejene er godt for træffene.

At få tilladelse til at samles mange

Men apropos de mange aflysninger - hvordan får man i en tid med forsamlingsforbud overhovedet lov til at holde en sparke-dæk-aften?

Anders Brøndt arrangerer onsdagstræffene i Stenlille; han ved besked:

- Til sæsonstart 2020 havde vi fået lavet nye træf t-shirts. Vi var bare klar!

- Så dukker corona op, og lukker det hele...

- Jeg tænker hurtigt, der skal gøres noget seriøst, for at vi ikke bliver glemt - nu da alt var oppe at køre. Jeg kontakter derfor kommunen for at høre om muligheden for at cruise i vores køretøjer, nu vi ikke må samles. De ved det faktisk ikke, men politiet bliver kontaktet, og siger god for det, hvis der ingen som helst kontakt er.

- Så vi cruiser og cruiser i et par måneder, fortæller Anders Brøndt. Og der bliver også lavet cruise kun for gamle knallerter, da de jo ikke kan være med i bilernes cruise.

- Pokalen, som nu var vokset betydeligt i størrelse, blev stadig uddelt. Den skulle i henhold til aftalen afsprittes og stilles på vinderens køretøj, uden nogle former for berøring.

- Så på den måde slap vi “godt" igennem coronahelvede.

- Jeg blev så også kontaktet af Meguiar’s og OK Benzin, der gerne ville have stande på pladsen. "JA, selvfølgelig skal I have plads. Jo mere vi kan tilbyde, jo flere deltagere kommer der."

- Vi fik så endelig lov til at være på pladsen igen under forskellige forudsætninger: Der blev lavet båse, så vi kunne holde et maks. antal personer i hver båd i henhold til forsamlingsforbuddet.

- For at sikre netop dette, satte vi en vagt ved hver bås, der med kugleoptælling at gæsterne kunne sikre, at vi overholder alle regler. Dét er formlen.

Det lyder indviklet - er det rent faktisk lykkedes?

- Ja, det er gået forrygende med alle de regler vi nu engang er blevet udstukket. Der er blandt andet sprit på pladsen også. Succesen voksede os dog hurtigt over hovedet, og der blev behov for en madvogn mere, da køen til maden var op mod tre kvarter.

- Som I selv så, var vi 235 køretøjer i onsdags. I onsdags var kommunens folk i øvrigt selv tilstede - det var for første gang. De var meget duperede, og ville straks sætte gang i, at få træffet med i turist-oplysningerne.

Stor klassikerinteresse

- Jeg kan da også tilføje, at vi faktisk har haft både svenske, engelske, polske og tyske biler på pladsen. Plus en del af den danske sommerturisme, biler fra blandt andet Aalborg.

- Så vi er allerede langt ude over stepperne. Og det er jo et udtryk for den store klassikerinteresse.

To firmaer har valgt onsdagstræf i Stenlille til markedsføring - nemlig OK Benzin og Meguiar’s - amerikansk firma med pudsemidler af enhver art.

- Det korte svar er, at vi møder kunderne der, hvor de er, forklarer Rasmus Boserup, der er OK’s pressechef. Og det er derfor, I mødte kundekonsulenten Torben Andersen ved vores stand i Stenlille. Overordnet ønsker vi, at alle danskere skal have mulighed for at møde og blive serviceret af vores kundekonsulenter og gå derfra med en vished om, at de er blevet vejledt præcist og grundigt i forhold til de behov, de har i forbindelse med en eller flere af OK’s produkter.

- Så når vi er tilstede ved Stenlille til sparkedæk-arrangementet er det fordi, vi får mulighed for at få en snak med kunder og potentielle kunder om alle vores energiprodukter; fra brændstof til el og varmepumper. Dog har vi i Stenlille helt klart fokus på vores højoktan brændstof, Oktan 10, fordi en hel del deltagere ved arrangementet har et vist behov for et højoktansprodukt.

- Vi afholder endvidere lignende aktiviteter i butikker, på markeder, på messer, til sportsarrangementer og flere andre steder, lyder det fra Rasmus Boserup.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04