23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kædechefen: Plugin-hybrider er eftermarkedets store chance

Plugin-hybrid kræver nye investeringer og mere uddannelse på værkstederne. Det ser kædechef Tommy Stuckert som en stor mulighed for eftermarkedet.

NYBRUD Hvilke udfordringer, men i lige så høj grad hvilke muligheder giver de mange plugin-hybrider for de frie værksteder. Vi taler med Automesters kædechef Tommy Stuckert, om det centrale emne.

Hvilke udfordringer står dine værksteder over for som følge af, at de nu kommer så mange nye plugin-hybrider på det danske marked.

- Vi har igennem de seneste år haft meget fokus på at kigge fremad og talt meget med vores værksteder omkring det faktum, at el- og hybridbilerne kommer. Mange har været afventende og skeptiske og tænkt "ja ja - lad os nu se". Men salgstallene viser, at antallet procentuelt vokser kontinuerligt.

El- og hybridbiler var derfor det helt store tema på vores landsmøde, vi afholdt i januar, hvor vi bl.a. havde besøg af vores koncern kollegaer fra MECA Norge, som fortalte om situationen og udviklingen på det norske marked.

Vores vedholdenhed og tro på, at markedet for disse biler med alternative drivmidler nok skulle komme og få sin del af markedet, var lige netop årsagen til, at vi for et år siden lancerede AutoMester E+, som er for de værksteder, der vil investere i fremtiden og samtidig signalere til forbrugerne, at de biler kan vi naturligvis også servicere.

Jeg ser egentlig ikke de store udfordringer i forhold til de mange nye plugin-hybrider, der kommer på det danske marked. De kræver - ligesom alle andre nye konventionelle brændstofbiler - at vores værksteder kontinuerligt efteruddanner sig. Udvikling går så forrygende stærkt, at efteruddannelse er et must for at kunne følge med.

Bl.a. derfor opfordrer vi også vores værksteder til at tage el-/hybridkurser og til at tage den nye el-/hybridcertificering, som FTZ Akademi tilbyder.

Hvilke muligheder skaber det?

- At pluginhybrid-markedet vokse, ser jeg som meget positivt for eftermarkedet. Til forskel fra de rene el-biler, så får værkstederne med plugin-hybriderne det bedste fra begge verdener, da disse biler både har brændstofmotor og el, hvilket bør kunne holde en sundere økonomi og omsætning på værkstederne fremfor de rene el-biler.

Ser I Jeres snit til netop her at gøre det klart for nye kunder, at de ikke som en selvfølge skal følge service på mærkeværkstederne?

- I den henseende adskiller el- og hybridbilerne sig jo ikke fra de konventionelle brændstofbiler. Forbrugerne bibeholder fortsat deres fabriksgaranti, når de får bilen serviceret på et frit værksted. Det er et budskab vi og vores kædekollegaer alle har markedsført siden EU-forordningen trådte i kraft - og vi markedsfører det fortsat. Og selvfølgelig er det noget, vi også skal gøre forbrugerne ekstra opmærksomme på i forhold til el- og hybridbilerne.

Det er jo et fristende reklamebudskab - men har I ekspertisen og er Jeres teknikere tilstrækkeligt uddannede?

- Jeg tror efterhånden, at alle vores 420 værksteder har haft el-/hybridbiler på deres værksteder - så vi er ikke bange for dem. Men afgørende er det, at værkstederne hele tiden efteruddanner sig, for at kunne følge med. Og det er blot et af kravene for at være medlem i AutoMester - så det har vi naturligvis høj fokus på.

Har I muligheder for at være billigere i service og rep. af en plugin-hybrid end mærkeværkstedet?

- I AutoMester har vi ikke nogen intention om at skulle markedsføre os som billige eller billigst - vi fokuserer på vores kvalitet, bæredygtighed og lokale nærvær. Men min vurdering er da, at vi er konkurrencedygtige på pris.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04