23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny kompressor kan opveje høje serviceudgifter

Under servicebesøg på rustbeskyttelsescentre og værksteder tilbyder J.C. Trykluftcenter ofte værkstederne en ny kompressor, der er billigere i drift end den gamle. Fusion med JTAC har givet landsdækning med nye maskin-agenturer.

UDGIFTER God, tør og korrekt trykluft holder liv i de mange værksteder, hvor rustbeskyttelsesanlæg, lifte, dækmaskiner og en del værktøj kører på trykluft. Omvendt kan en svigtende kompressor koste dyrt i enten ødelagte maskiner og deciderede nedbrud, der kan lægge værkstedet brak i time- eller måske dagevis.

Men det er ikke altid, at de krævede regelmæssige serviceeftersyn hvert andet eller fjerde år kan betale sig i forhold til at lade ældre kompressorer køre videre. Det ved J.C. Trykluftcenter i Farum en masse om. Medejer af det 22 år gamle firma, Christian Brodersen, fortæller, at værkstederne ofte får at vide, at det bedre kan betale sig at købe en ny kompressor end at få serviceret og repareret den gamle.

- Vi ser jo, at det handler om værkstedernes udgifter i forhold til at bibeholde kvaliteten af den nødvendige trykluft. På ældre og større kompressorer kan det koste op mod 6000 kroner at få besøg af et servicefirma og derefter et akkrediteret firma til godkendelse, som reglerne er nu. Dette skal holdes op imod, at en god og ny kompressor i dag kan købes for cirka 10.000 kroner, siger Christian Brodersen til Motor-magasinet. Med denne nykøbs-investering kan værkstederne spare penge, fordi de fleste nye kompressorer består af 2-4 sammensatte enheder, der hver især holder sig under en bagatelgrænse på 100 liter og 10 bars tryk og derfor ikke kræver akkrediteret godkendelse ved opstilling og tilsyn.

Service mod nedbrud

Men naturligvis skal også nye kompressorer serviceres.

- Halvdelen af vores kunder benytter Atlas Copco kompressorer, som vi sælger, men vi servicerer også andre mærker og kan se, at en del værksteder har købt billigere italienske end for eksempel Stenhøjs, der er rigtig gode, men også topper prismæssigt.

- Kvalitet i trykluften handler om korrekt tryk til værktøj, lifte og dækmaskiner, og at filtre med mere bliver skiftet jævnligt. For meget fugt i trykluften skader mekanikken i maskinerne - men også bilernes dæk, der pumpes op via en kompressor. Derfor er det vigtigt at få monteret en tørrer på kompressorluften, og filtre til at opfange olierester, hvis der er tale om skruekompressorer, forklarer Christian Brodersen.

Han fortæller, at især større værksteder er opmærksomme på den nødvendige kompressor-service, mens mindre værksteder ofte ser gennem fingre med det. Et eftersyn koster 1200 kroner plus reservedele, godkendelse af kompressorens tank indvendig koster 1000 kroner, og eksempelvis skift af sikkerhedsventilen 450 kroner, hvilket ofte foretrækkes i stedet for kalibrering af den gamle.

- Udgiften til service opvejer så klart nedbrud, og vi ser da, at slanger springer, ventiler står af, eller der opstår elektriske fejl på grund af manglende service. Det er jo også et spørgsmål om sikkerhed, siger Christian Brodersen og tilføjer:

- Værkstederne skal huske, at en kompressor jo reelt er en potentiel bombe, hvis den sprænger.

Fusion godt i gang

Det har åbnet nye muligheder for J.C. Trykluftcenter og JTAC efter sammenlægningen siden nytår.

- Det er blevet rigtig godt og positivt modtaget i branchen, og vi samarbejder nu med Auto-G og au2parts om vores nye HPA-agenturer via JTAC med lifte og hjul-afbalancerings- og -udmålingsmaskiner, siger Christian Brodersen.

Firmaets syv servicemontører kører nu landsdækkende, siden fusionen, evt. i samarbejde med servicevirksomheder i Dansk Værksteds Service Forening i Jylland, hvis J.C. Trykluftcenter ikke selv har mulighed for at løse opgaven. Jørgen Turking, der startede JTAC i Gadstrup ved Roskilde i 1990, er stadig aktiv som konsulent efter fusionen af de to firmaer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|