MARKED Nybilkøbere er mest interesseret i at få rustbehandlet bilen fra start - brugtbilkøberne er mere lunkne. Det oplever formanden for Bilernes By Silkeborg, Henrik Thomsen, der ejer og leder næsten 50-årige Globus Biler i Silkeborg med både stort brugtbilsalg og nybilsalg af Hyundai og Mitsubishi.
Samtidig siger den erfarne bilmand, at biler i dag er væsentligt bedre og stærkere produceret i godt stål, så han og andre bilforhandlere ikke ser mange biler ruste i undervognen længere.
- Vi anbefaler stadig rustbehandling, der er en vigtig indtægtskilde for os, når vi sælger biler, men det ligger mest i mentaliteten hos private nybilskøbere, hvor cirka syv ud af ti vælger at give bilen en rustbehandling fra start. Brugtbilkøbernes holdning er ofte, at når bilen ikke er sprøjtet fra ny af, er grunden til at gøre det som brugt ikke til stede, og vi bilforhandlere belønner ikke biler med højere priser, hvis de er rustbehandlet, siger Henrik Thomsen.
Færre sprøjtecentre
Han konstaterer, at bilbyen Silkeborg i dag blot har to rustbeskyttelsescentre tilbage mod tidligere fem.
- Mængden af leasing er stigende, det har vi mærket i mange år, og det må slå igennem på antallet af rustbehandlinger. Samtidig bliver vognparken yngre og bilernes levetid kortere - nu 10-12 år inden skrotning, hvor den tidligere var 15-20 år. Desuden ligger Danmark ikke længere i det tidligere "rustbælte", hvor vi for blot få år siden havde et værre klima for bilerne. Frost, sne og salt er ikke udtalt mere, og bilerne ruster ikke kraftigt blot af fugt. Det er mest biler ved vestkystens salte vinde, der tager skade, siger Henrik Thomsen.
Han konstaterer i øvrigt, at banker og andre typer selskaber end typiske autobranche-aktører i stigende grad er begyndt at tage del i værdikæden og dermed indtægt ud af hænderne på bilforhandlere.
- Vi sælger for eksempel uhyggeligt sjældent biler til erhvervsleasing, siger Henrik Thomsen.
Bilforhandler-formand: Biler ruster ikke som tidligere
Henrik Thomsen, Bilernes By Silkeborg, anbefaler stadig rustbehandling af biler, der er en vigtig indtægtskilde, men oplever faldende interesse hos især brugtbilkøbere.