23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Finans og Leasing: Især privatleasing vil stige

Direktøren hos interesseorganisationen Finans og Leasing forventer politiske udmeldinger om bilafgifter og tror på stigende leasingandel af biler.

FREMTIDSUDSIGT - Erhvervsleasing er efterhånden godt indarbejdet. Så især privatleasing forventer vi vil stige, hvis ellers politikerne kan mande sig op til at komme med langtidsholdbare linjer for bilafgifterne, siger direktør i leasingselskabernes og finansieringsselskabernes interesseorganisation Finans og Leasing, Christian Brandt.

Også han har noteret sig, at corona-krisen har fået danskerne til at fravælge offentlig transport og givet høje bilsalgs- og leasingtal.

Hvad angår rustbehandling af leasingbiler mener direktøren, at det, ud fra et grønt perspektiv, er en god ide at holde bilen i live mange år, så længe vi har de høje bilafgifter herhjemme.

- Hvis man ønsker at have en bil en del år, til den ikke kan holde mere og leve med værkstedsregninger og anden vedligeholdelse, kan leasing ikke konkurrere udgiftsmæssigt. Men for mange passer leasing ind i deres liv hvad angår budgetsikkerhed, og at man via leasing oftere får del i de nye bilers tekniske landvindinger hvad angår sikkerhed, komfort og miljøpåvirkning, siger Christian Brandt.

Usikkerhed i vente

Han ser for tiden ekstremt gode tilbud, på tværs af bilimportørerne, hvor danskerne kan privatlease attraktive store SUV-biler til under 3000 kroner om måneden.

- Det er lidt af en myte, at frikørte leasingbiler bliver solgt og eksporteret ud af landet. Mange videresælges som brugtbiler i Danmark. Men også leasingselskaberne er købmænd, ligesom bilforhandlere, og ingen skal vel blande sig i, om leasingbiler bliver eksporteret til Tyskland eller andre lande i det europæiske marked. Det handler for leasingselskaberne om at betale så lidt for bilen som muligt og sælge så dyrt som muligt, under de frie markedskræfter - det er en simpel økonomisk kalkule, siger Christian Brandt.

Han håber, at den kommende kommissionsrapport om transport og bilafgifter i efteråret medfører diskussion om, hvordan grønne biler bliver en større del af leasing via bilsalget.

- Vi står overfor usikkerhed om både nye bilmodeller, teknik, bilafgifter og prisudviklingen de næste par år. Heldigvis har vores medlemsvirksomheder både finansiering og leasing på paletten. Men leasing er kommet for at blive, for stadig flere danskere finder det attraktivt at overlade usikkerhed og risiko til leasingselskaberne, siger Christian Brandt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|