KOMMENTARER Antallet af leasingbiler, der ikke rustbehandles, er ikke et problem for flere af de store rustbeskyttelses-aktører, lyder meldingen. For bilparken vokser, og bilerne ruster stadig og kræver beskyttelse - endog i stigende omfang, hvilket brugtbilkøberne af tidligere leasingbiler er opmærksomme på.
Pava har således uændret efterspørgsel på rustbeskyttelse.
- Vi ser fortsat, at biler har tendens til at ruste i kanter, hulrum, på bremserør med videre allerede efter 2-3 år. Så derfor kommunikerer både vi og FDM til danskerne, at det er vigtigt, at bilparken bliver rustbeskyttet.
Supplerende beskyttelse giver færre reparationer på grund af rustskader, som bilejerne ellers ofte først bliver bekendt med ved syn, siger Tanja Kristensen, Pava Produkter A/S.
Hun finder det vigtigt at bemærke, at en stor del af alle leasing- og demobiler sælges videre til private af landets bilforhandlere.
- Vi oplever faktisk, at der er stigende antal gode brugte biler til salg. Hos Pava er vi i fuld gang med at se på kombinationen af rustbeskyttelse med også klargøring og small repair, der jo kendetegner leasingmarkedet, siger Tanja Kristensen.
Bilbestanden vokser
Hos Corrpro A/S Dinitrol Danmark har adm. direktør Morten Schouboe noteret sig - trods øgede leasingtal - at nogle bilimportører heller vil sælge bilerne end lade dem gå til leasing for ikke at miste salg af reservedele og andre aktiviteter.
- For leasingselskaberne er det rent winwin at skubbe så mange biler som muligt afsted, og leasingandelen vokser rigtigt nok, men mest i de store byer. Når den samlede personbilbestand og bilsalget er stort, følger antallet af rustbehandlinger med forholdsmæssigt. I vores regi er antallet nogenlunde status quo i forhold til sidste år og er ikke gået ned under corona-krisen, selv om bilforhandlerne har ligget underdrejet en periode, men nu er kommet i gang igen. Vi ser mange private få rustbehandlet bilerne, siger Morten Schouboe.
Hans oplevelse af markedet er, at rustbeskyttelse er et fokuspunkt hos mange nybilforhandlere, hvor kunderne kan få medfinansieret dette og eksempelvis vinterdæk, mens brugtbilsalg ikke i samme omfang finansieres, og hvor det mere er en udgift for bilforhandlerne, fordi bilkøberne ofte forventer at kunne få en rustbeskyttelse med i handelen.
- Hvad angår smart repair til leasingbiler er vi jo dækket ind siden pierre.dk’s køb af os. Men vi er altid på udkig efter nye muligheder og udvikler også produkter til leasingmarkedet, ligesom vi kan se, at bilhuse vil være fullservice virksomheder overfor kunderne med alt på hylderne og gerne vil bruge os og andre som underleverandører, siger Morten Schouboe.
Dinitrol finder bestemt, at nye biler ikke er godt beskyttet mod rust - tværtom. Det skyldes bilernes stigende sammensætning af forskellige materialer, der medfører galvanisk korrosion, samt den tiltagende mængde afdækningsplast-plader som holder på fugten.
- Det er vores fugtige klima med store temperaturudsving der gør at biler ruster i Danmark. Temperaturudsvingene danner kondens i og på bilen som øger rustudviklingen. Optil 15 liter kondensvand kan der være på bilen og i hulrummene, siger Dinitrol-direktøren.
Branchen: Biler ruster stadig - og vi har rigeligt at rive i
Udviklingen i antal leasingbiler bliver fulgt nøje, og nye indsatsområder er på vej hos flere leverandører i rustbeskyttelses-branchen.