23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A: Motorstyrelsen nye direktør

Hvordan vil den nye direktør i Motorstyrelsen tackle de problemer, styrelsen slås med, og hvad ser han som de vigtigste opgaver?

? Først og fremmest: Til lykke med din nye stilling som direktør for Motorstyrelsen. Hvordan kommer den danske autobranche til at mærke, at du er den nye chef for Motorstyrelsen?

! Der kommer ikke umiddelbart til at ske store omvæltninger, fordi jeg er blevet direktør. Jeg har været med hele vejen som underdirektør og har været med til at tage de beslutninger, som er taget siden etableringen af Motorstyrelsen. Jeg lægger stor vægt på, at vi skal fortsætte det gode samarbejde med autobranchen, og at vi sikrer, at borgere og virksomheder oplever en pålidelig og kompetent administration.

? Der er har været kritik af IT-systemet bag DMR. Hvordan mener du, at I har imødegået kritikken?

!Vi har et motorregister, der generelt fungerer rigtig godt. Der bliver foretaget tusindvis af transaktioner og opdateringer af DMR hver dag uden problemer, så vi har et godt og stabilt system.

Men det er helt korrekt, at der er nogle udfordringer, som har medført store gener for branchen, og de problemer skal naturligvis løses. Vi er i fuld gang med at løse problemerne og er i god dialog med vores samarbejdspartnere. Mange fejl er rettet, men vi er ikke i mål endnu. I de kommende måneder vil der blive rettet flere fejl i motorregistret, så branchen i fremtiden vil opleve langt færre problemer.

? Det er slut med selvanmelder-ordningen, som nu varetages af Motorstyrelsen. Hvordan er starten gået?

! Det er korrekt, at vi den 1. juli overtog det administrative arbejde i forhold til eksport af køretøjer. Uagtet at der har været sommerferie, er vi kommet godt fra start, og vi har prisfastsat alle de køretøjer, som eksportørerne vil eksportere. Vi overholder sagsbehandlingstiderne, og det er jeg meget tilfreds med.

? Kravet til klassiske bilers originalitet har været et af årets store debatemner. Hvordan vil du skabe klarhed over kravene.

! Det er vigtigt for mig at slå fast, at vi administrerer efter de gældende regler på området, og de regler er ikke blevet ændret i mange år. Det vil vi selvfølgelig fortsætte med. Jeg vil gerne opfordre til, at man kontakter Motorstyrelsen, hvis man er i tvivl, om eventuelle ændringer på et veterankøretøj er i overensstemmelse med gældende regler. Vores medarbejdere er parate til at vejlede borgere og virksomheder, og man kan søge om bindende svar, så man får et klart svar på om de ændringer, man vil foretage på veterankøretøjer, holder sig inden for reglerne.

Skatteminister Morten Bødskov har tidligere udtalt, at han er indstillet på at se på mulighederne for at lempe originalitetskravet. Motorstyrelsen afventer de politiske overvejelser, men indtil videre administrerer vi efter de regler, der gælder på området.

? Hvad betragter du som Motorstyrelsens største udfordring lige nu?

! Et af de projekter, der kommer til at optage os meget i efteråret, er implementeringen af første del af den semiautomatiske værdifastsætter, som blandt andet skal være medvirkende til at skabe en mere ensartet sagsbehandling og gøre sagsbehandlingstiden kortere. Samtidig forventes den semiautomatiske værdifastsætter at give en større gennemsigtighed i forhold til værdifastsættelse af køretøjer. Det er et stort projekt, der også kommer branchen til gode.

Jeg vil også gerne fortsætte den gode dialog med vores interessenter og lytte til deres ønsker. Det er et område, som vi har prioriteret højt i Motorstyrelsen, men samarbejdet med interessenter er også noget, som man altid kan blive bedre til, så det opfatter jeg også som en spændende udfordring.

Derudover er det en stor og interessant opgave hele tiden at holde vores kompetente medarbejdere opdaterede på, hvad der sker i branchen. Det er en branche, hvor der hele tiden sker nye ting, og det betyder, at vores medarbejdere skal være skarpe og tilegne sig den nye viden, så man både i autobranchen og alle andre steder oplever, at vi har fokus på fagligheden i Motorstyrelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.077|instance-web02