ANALYSEI kronik her i Motor-magasinet den 3. april gennemgik jeg de mere langsigtede konsekvenser for bilbranchen af coronakrisen. På det tidspunkt var usikkerheden om fremtiden enorm og vi famlede alle i blinde. Logisk nok var fokus i branchen på brandslukning. Og så måtte vi senere "tage bestik af skaderne og vurdere om og hvad der skal genopbygges". Der er vi så nu.
Som med alle forudsigelser i øjeblikket, også nedenstående, så skal jeg tage forbehold for, at hvis vi oplever en markant 2. bølge af coronavirus og deraf følgende bredt baseret nedlukning, så har vi en ny situation.
Jeg plejer som regel at blive kritiseret for at være for pessimistiskmed hensyn til branchens fremtidige muligheder; men de seneste par måneder har jeg oplevet at blive kritiseret for at være for optimistisk! Bl.a. da en forhandlerforening medio maj var ude med budskabet om, at op til 20% af bilforhandlerne risikerede konkurs det kommende år pga. coronakrisen. Min vurdering var allerede på det tidspunkt, at det var vildt overdrevet og at 2020 ikke ville ende som et katastrofeår for vores branche.
Nu begynder vi så at få tallene på bordet. Grafen, der vises her på siden,viser ny- og brugtvognssalget (personbiler) fra 2017 til og med juli 2020. Bemærk at grafen for brugtvognssalget læses på den højre akse. Der er en voldsom forbedring på alle parametre de seneste to måneder og vi er tilbage på de tidligere niveauer.
Ikke alt det manglende salg og eftermarkedsaktivitet i marts og april kommer tilbage, men en pæn del gør formentlig. Så for nye biler ender 2020 efter min vurdering med en nedgang på 15 - 20%. For brugte biler bliver det med stor sandsynlighed et rekordår. Bilbestanden vokser også i 2020.
ANALYSE: Bilbranchen efter corona-krisen: del 2
Den danske autobranche - når det gælder forhandlerledene - er kommet styrket ud af corona-krisen. Men der er stadig plads til forbedringer. Sådan vurderer Rene Tønder denne analyse.