VÆKST Det gamle firma Løwener har fuld fart på efter overtagelse af både firmaet Danotec med produkter samt Semler Værktøjs to hidtidige mærker Maha og Hofmann. Dermed er hele fire mærker med lifte og værkstedsmaskiner i hus; Maha, Hoffmann og Spanesi - og senest nu også LV8 med sakselifte som supplement. Men det er der god synergi i, fortæller ejerleder Niels Barfod Jakobsen.
- Vores palet af mærker er ikke i direkte konkurrence med hinanden, for de har forskellige tekniske løsninger og supplerer nærmere hinanden. Maha er Rolls Royce’en, mens Hoffmann, Spanesi og LV8 er for de værksteder, der vil nøjes med lidt mindre, siger Niels Barfod Jakobsen.
Maha og Hofmann er blandt de største leverandører af værkstedsudstyr på markedet, og deres produkter dækker langt den største del af behovet for lifte. Deres OEM-programmer er nogle af de bredeste, og det er der et stort marked for. Begge havde små sakselifte på programmet for cirka 5-7 år siden, som de ikke længere fremstiller. Da Løwener oplever en vis efterspørgsel, har leverandøren måttet supplere med produkter fra LV8, der egentlig begyndte med at lave udstyr til mc-branchen, men som nu også har autolifte i programmet, produceret i italienske Brescello. Spanesi er også en Italiensk producent, der lukker et hul på mindre lifte og bænke, som Maha, LV8 og Hofmann ikke producerer.
Ekspertisen er fulgt med
Podukter til autobranchen har været på programmet hos Løwener siden begyndelsen af 1900-tallet, med forskellig intensitet. Med overtagelsen af Danotec, Maha og Hofmann er auto-divisionen hos Løwener, der også leverer til bl.a. entreprenør- og industribranchen fra København og Aarhus, nu intensiveret igen.
- Vi har nu det bedste autoprogram nogensinde, og profilerer os også på udbredt service via erfarne ansatte. Det har været vigtigt for os ikke bare at overtage produkter og agenturer, men at også viden og ekspertise er fulgt med, siger Niels Barfod Jakobsen og henviser blandt andet til ansættelse af den meget erfarne Semler-afdelingsleder Hans Hansen.
Prestigehuse og de mindre
Løwener har i flere år samarbejdet med Semler om opbygninger er bilhuse. Semler leverede lifte, Løwener resten, dog minus dækmaskiner. Det begyndte med Audis flotte prestige-bilhuse, men også huse for BMW, Porsche og det store My Garage i Vejle.
- Jo, prestigehusene har da smittet af på vores salg. Men de store og flotte byggerier, der ser dyre ud, kan også virke afskrækkende på nogle i branchen - vi laver dog også en masse hver dag til mindre værksteder med både olieudskiller, udsugning med mere i forskellige niveauer, tilpasset til kundens ønsker og økonomiske muligheder, fortæller Niels Barfod Jacobsen og fortsætter:
- For tiden er der mange bestillinger til VW-værksteder, der gerne vil være på forkant med indretning i forhold til også elbiler, og her står vi stærkt med elektriker-uddannede folk ansat til at klare avanceret el-styring, systemer til nummerpladeaflæsning og anden automatik.
Løwener har også mærket coronakrisen og noteret, at automarkedet har stået lidt i stampe, hvor værksteder har hevet i bremsen i forhold til investeringer. Men det er ved at komme i gang igen. Det overtagede Danotec bevarer fortsat sin identitet under Løwener.
Spænder fire liftmærker ben for hinanden?
Løwener er i fuld fart med flere nye lift- og maskinmærker efter opkøb - der er synergi og god fart på salget, lyder meldingen fra firmaet, der nu også viderefører størstedelen af det oprindelige Semler Værktøjs program.