23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mads Rørvig - er der overhovedet penge i elbiler?

... og hører politikerne efter, hvad I siger? Mads Rørvig er ny adm. direktør for brancheorganisationen De Danske Bilimportører med 49 bilmærker.

INTERVIEW Mads, vil du være med til en lille leg?

Vi er vel en times tid inde i interviewet. Mads vender lige udfordringen et kvart sekund og siger så:

- Ja, kom an!

Mads, der gør sig klar til en leg, er Mads Rørvig, ny adm. direktør for brancheforeningen De Danske Bilimportører. Her hvor f.eks. Semler og Interdan, Ford og Toyota, men også lastbilproducenterne MAN og DAF står side om side.

Mads Rørvig - 34 år, og snart 35. Varieret CV med bl.a. Folketingsmedlem for Venstre og underdirektør i brancheorganisationen Finans Danmark har siddet i den stol, der i en årrække tilhørte Gunni Mikkelsen og før ham Bent Mikkelsen i en måneds tid. Så det er tid til Motor-magasinets første egentlige interview.

Legen er dybest set simpel. En vandret streg. Til venstre står nul for at Mads Rørvig om fem år har fået ingen af sine visioner som manden i spidsen for bilimportører i Danmark igennem. Til højre fem, som udtryk for, at han har fået samtlige sine planer og ønsker og drømme igennem.

Mads Rørvig - hvor sætter du dit kryds?

Måske er det urimeligt at invitere den nye adm. direktør til netop dette; selv at sætte et mål for hvor meget, han kan gennemføre. Rørvig har jo kun siddet i stolen i en måned; ja, mindre rent faktisk. Alt er fortsat vendt på hovedet på grund af corona. Manden skal da have en chance.

Men jeg spiller op til den nye direktør efter en times samtale om mål, ambitioner, muligheder, opgaver. Og det står klart, at Mads Rørvig har sat sine mål. Han ved godt, hvad han vil; han ved, hvordan han kan være med til at styrke bilsalget i Danmark; og med den bilimportørernes forretning.

Den største opgave her og nu
Mads, du starter dit nye job under corona og med et bilsalg, der er væltet omkuld. Det er da velkommen til den virkelige verden!

- Ja, jeg startede jo den 1. juni. Det virkeligt buldrede - bilsalget var faldet omkuld - det krævede hurtigt svar ud ad til. Så det endte jo med, at jeg var i TV2, før jeg mødte medarbejderne.

Hvad er din største opgave her og nu?

- På den korte bane er det at arbejde for at få en omlægning af registreringsafgiften på nye biler. Dét betyder vanvittigt meget for hele branchen.

- Og på den længere bane: Det er jo virkelig en brydningstid for hele bilbranchen - og her tænker jeg ikke på corona, men i den større sammenhæng. At udledningen fra biler skal ned, er et krav. Så der sker så meget med produkterne. Bilfabrikkerne arbejder på at udvikle lav- og nulemissionsbiler, så vi kan forvente en stor udvikling. Biler bliver renere og i øvrigt generelt meget bedre.

- Men jeg oplever, at der er to virkeligheder: Politikerne lever i så at sige i én virkelighed - at tvinge lavere udslip igennem. Og bilfabrikkerne lever i en anden - nemlig at omsætte politikernes krav til biler, der rent kan købes.

- De er de to virkeligheder jeg glæder mig til at være med til at binde sammen.

Apropos lavemissionbiler - jeg har ligefrem øvet mig på at sige lav- og nulemissionbiler og ikke elbiler. Det er vigtigt at vi ikke stirrer os blinde på netop elbiler som den eneste løsning på problemet med udslip.

- Jeg har jo en fortid som politiker hos Venstre og som underdirektør hos Finans Danmark. Så jeg ved, hvad der skal til at sætte en dagsorden, og hvad der skal til at brænde igennem inde på Christiansborg.

Hvad skal der til?

- Man skal først og fremmest komme med noget konkret. Og netop her er vi fra De Danske Bilimportører godt kørende. For vi har den faglige indsigt. Vi har viden og statistikker, så vi kan kigge ind i virkeligheden om f.eks. ti år.

- Vi kan præcist sige hvordan person- og lastbiler samt busser kan bidrage til CO2-nedsættelse. Vi kan således estimere udledningen fra en bilpark med CO2-forbedringer og tilsvarende for en bilpark uden CO2-forbedringer.

Men tror politikerne på jer, I er jo immervæk en part?

- Ja, jeg tror ikke, der stilles spørgsmålstegn ved vores estimater.

En teknisk afgift, tak
Bilbranchen bidrager jo med et stort beløb til statskassen - senest har skatteminister Morten Bødskov opgjort beløbet til 50 mia. kroner. Kan det fortsætte?

- Ja, det er mange penge. Og på tværs af Folketingets partier er der jo enighed om, at en afgørende del af statens budget skal komme herfra. Men det skaber jo en modsætning - for på den ene side er der et krav om, at udslippet fra biler skal ned og samtidig er der et ønske om, at afgiften fra biler skal udgøre en stor del af bidraget.

- Modsætningen understreges af, at der fra EU’s side stilles stadig større krav til bilfabrikanterne om at producere biler med lav emission - og samtidig gør Folketinget med sin afgiftspolitik det vanskeligt at sælge lavemissionbiler.

- Det er et mærkeligt kryds, som jeg gerne vil være med til at løse.

Hvis du kunne bestemme - hvordan skulle registreringsafgiften så være?

- Jeg ønsker klart en teknisk registreringsafgift. Og jeg håber, vi kommer et stykke af vejen, når politikerne skal se på det i efteråret. Den nuværende er jo et udtryk for knopskydning på knopskydning - men nu er der jo en hel ny på vej. Dybest set ønsker jeg generelt lavere registreringsafgifter på biler, men vi skal jo også arbejde indenfor realistiske rammer.

Bilnørd eller ej?
Du er direktør for de danske b i l limportører - er du i virkeligheden en bilnørd?

-Ha, jeg kan ikke reparere en brugt bil. Der skal der en god automekaniker til at hjælpe. Men jeg har altid gået op i biler. Tidligere kørte jeg BMW - jeg var valgt til Folketinget i Jylland, men boede i København og skulle derfor køre meget. Jeg fik en bil, der lå godt på vejen - jeg skulle køre fornuftigt, når jeg skulle bruge så mange timer på landevejen. Nu har jeg en Tesla 3 - ...og den havde jeg også inden, jeg fik mit nye job.

Dine helt overordnede forventninger til din nye topstilling i den danske bilbranche?

- Alt i alt. Mit nye job er et fedt job. Og jeg er så glad for, at jeg står i spidsen for en branche, som kan levere hvad medlemmerne og omverdenen forventer af os.

- Bilen er jo vigtig - den kan bringe folk og varer fra A til B. Bilen er jo et smøremiddel i det moderne samfund. Så ja, at stå i spidsen for en branche til glæde for kunderne og miljøet.

Er der penge i det - er der penge i at sælge elbiler?

- Ja, folk vil gerne købe en bil - også i fremtiden. Der er intet, der tyder på, at vi får færre penge mellem fingrene. Dernæst får vi også lækrere biler, der bliver markant bedre end dem i dag.

- Jeg er derfor overbevist om, at der også i fremtiden er forretning at gøre for hele branchen - uanset drivmiddel.

Hvor bliver krydset så sat?

Den lille leg - hvor på stregen med nul helt til venstre og fem helt til højre sætter Mads Rørvig så sit kryds? Nul markerer, at han vurderer / gætter på / håber på, at han om fem år har fået gennemført ingen af sine ønsker for DDI og fem markerer, at han har fået gennemført dem alle.

Kuglepennen er på vej hen til 5,0. Men efter lige et øjeblik sætter den et kryds ud for 4,8.

- Err, 5,0. Det ville trods alt være urealistisk. Men næsten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156