23948sdkhjf

AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Hvis danskerne for alvor skal købe flere elbiler, kræver det en helhedsplan frem for drypvise aftaler som den netop indgåede klimaaftale. Det er konklusionen i en ny undersøgelse foretaget af AutoBranchen Danmark blandt landets bilforhandlere.

- Vi har behov for meget snart at se en helhedsplan, som kan vise, hvordan ladeinfrastrukturen vil blive udbygget, så tiltroen til elbilerne for alvor kan vokse. Der kommer jævnligt drypvise politiske udmeldinger. Lad os nu se en langsigtet plan, hvor vi år for år kan se, hvor mange ladestandere der sættes op. Det vil skabe mere tryghed i bilkøbet, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

I sidste uge indgik regeringen og et bredt flertal i Folketinget en klimaaftale med 100 mio. kr. til at opføre ladestandere i 2020 og 375 mio. kr. til at opstille endnu flere i 2021. Og i april blev der afsat 50 mio. kr. til ladestandere langs rastepladser på motorvejene, på landevejene og foran etageejendomme. 

Tror ikke på 1 million elbiler

Men hele 80 pct. af de adspurgte bilforhandlere i undersøgelsen mener stadig, at der er for få ladestandere i deres lokalområde. Og det er en kæmpehæmsko for elbiler, når der kigges på ny bil.

- Vi ved fra vores mange løbende medlemsundersøgelser, at forbrugerne lægger vægt på primært tre ting, når de skal købe elbil: En lang rækkevidde, det skal være nemt at oplade bilen, og prisen på elbilen skal ned. Ladeinfrastrukturen er en vigtig politisk opgave at få lagt kræfter i, så både forhandlere og forbrugere kan se, at infrastrukturen fungerer, siger Gitte Seeberg.

I dag er der knap 20.000 elbiler i Danmark. Kun 3 pct. af forhandlerne tror på, at der vil være over 1 million elbiler på vejene i 2030. Langt hovedparten tror, der vil være under 250.000 elbiler i 2030.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.144