REPLIK Opstramningen af kontrollen af værdifastsættelse ved beregning af afgiften på en importbil, tages imod med kyshånd af DBFU, Dansk Bilforhandler Union, der selv kalder sig for et netværk af troværdige brugtbilsforhandlere.
Her mener direktør Karl-Ove Pedersen, at alt for mange har kunnet slippe afsted med at sætte handelsprisen urealistisk lavt, med en betydelig afgiftsbesparelse til følge. Det resulterer i et marked med urimelige konkurrenceforhold.
- DBFU har i årevis orienteret først Skat-Motor og nu Motorstyrelsen, når vi har fundet grelle eksempler på omgåelse af reglerne, ligesom vi for nylig har ekskluderet et medlem, der regnede meget alternativt. Det er ikke alene ødelæggende for konkurrencen mellem de forskellige forhandlere; men det er jo også en unddragelse af afgifter til vores fælles kasse og sidst men ikke mindst, risikerer vi jo at politikerne bliver så trætte, at vores fantastiske selvanmeldersystem kommer under pres til stor skade for hele branchen.
Hæmmende for handlen
Karl-Ove Pedersen har dog en række forbehold over for de initiativer, Motorstyrelsen lægger op til.
- Det er overmåde upraktisk og hæmmende for handel med importbiler, at man forkorter toldsynets gyldighed fra et år til fire uger. Det betyder reelt, at alle importbiler skal toldsynes to gange, idet man ikke kan oprette og beregne afgiften i DMR med mindre bilen er toldsynet - kun hvis bilen er solgt inden fire uger, kan man undgå et ekstra toldsyn. Vi har i branchen svært ved at få øje på de gode argumenter for at forkorte varigheden af synet; det vil påføre forhandlerne endnu flere omkostninger og ulemper, lyder det fra formanden.
Desuden understreger han, at nedsættelse af procentsatsen for køretøjets stand har kun begrænset betydning på udenlandske importbiler.
- En meget stor del af vurderingerne af bilernes stand er "Middel," der jo hverken udløser fradrag eller tillæg, til gengæld har det meget stor betydning på toldsyn af danske biler uden afgift, idet disse kun toldsynes, hvis de har skader, der berettiger til toldsyn "under middel," så hér falder fradraget altså på alle toldsynede biler. Politikerne straffer altså alle brugtvognsforhandlere og ikke kun dem, der snyder på vægten.
- Alt i alt ser DBFU dog positivt på den øgede kontrol, så de brodne kar kan blive siet fra, og så vi kan bibeholde det gode og praktiske selvanmeldersystem, lyder det fra Karl-Ove Pedersen.
DBFU tilfreds med stramningerne for importbiler
Dansk Bilforhandler Union hilser Motorstyrelsens øgede kontrol velkommen, men peger også på problemer med flere af initiativerne.