23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny motorsportsklasse mangler de store sponsorer

I morgen tænder det grønne lys for dansk motorsport 2020 med især den nye klasse for racerombyggede GTI’er, TCR, som den hedder. Nyheden mangler dog bilimportører og -forhandlere som store sponsorer.

MOTORSPORT Jo, den er god nok - motorsporten er ved at være i gang igen. 2020-sæsonens første Formel 1-løb køres på Red Bull Ring i Østrig den 3.-5. juli - og andet Grand Prix køres i øvrigt på samme bane weekenden efter, årets 24-timersløb på Le Mans er rykket til den 19.-20. september og i morgen er der tændt for dansk motorsport igen, FDM Jyllandsringen kører Åbningsløbet 2020 den kommende weekend.

Syv klasser med den nye topspitze-klasse TCR øverst på programmet. Så der lægges fra land med speederen i bund. Og så alligevel ikke med speederen helt i bund. For løbet køres som følge af myndighedernes covid-19-retningslinjer for motorsport uden publikum.

- Desværre bliver løbet uden publikum; men vi er meget glade for, at der er indgået en TV-aftale med Discovery, så der bliver vist live-TV fra søndagens løb, fortæller Betina Engholm, der er afdelingschef for FDM Jyllandsringen.

Syv klasser er klar herunder den billigste formelklasse, små og store standardvogns-klasser og en række historiske klasser.

TCR uden vigtige sponsorer

Men alle de tilskuere - der altså ikke er der - kommer længst op på tæerne, når Danmarks første løb i den nye klasse, TCR, sendes afsted.

En ny topklasse med kørere som Michael Marcussen, Kasper H. Jensen, tre gange DM, Michael Carlsen (dobbelt DTC-mester i gamle dage...) og ikke mindst - Jan Magnussen, der har vundet DTC-klassen i alt tre gange.

Magnussen jublede efter første test med sin Volkswagen Golf GTI TCR:

- Back! Det er sjovt at køre sim-racing - men det slår altså ikke dét her! Fedt at være tilbage på FDM Jyllandsringen, hvor vi forbereder os med til TCR Denmark med LM Racing og Bauhaus Danmark, sagde han efter den første officielle testdag for den nye klasse.

TCR har kørt sig i stilling til at være et bud på den kommende kongeklasse i dansk motorsport - her er den nye klasse for racer-ombyggede GTI’er i stærk konkurrence med klassen Super GT, hvor bilerne egentlige racerbiler.

Imidlertid er det endnu ikke lykkes for TCR at få fat i f.eks. bilimportører og -forhandlere som sponsorer; hverken til klassen eller til teams.

Det ændrer dog ikke på, at en af landet største kendere af sponorships, Peter Schäffer, adm. direktør for Midland Oil - selv aktiv som motorsportssponsor.

- Jeg er overbevist om, at TCR har alt det rigtige, der skal til at gøre klassen stor.

Også selv om der endnu ikke er f.eks. bilimportører blandt sponsorerne?

- Ja, klassen har potentialet i orden. Først og fremmest fordi man som fan eller bilkøber kan identificere sig med bilerne på banen. Så jeg havde egentlig forestillet mig, at importører og forhandlere ville bruge klassen til at markedsføre sig - men det er altså ikke sket endnu.

En lang række bilmærker er allerede med i klassen, nævnt i alfabetisk rækkefølge er de:

Alfa Romeo, Honda, Hyundai, Peugeot, Seat og Volkswagen.

Først løb køres altså i weekenden - om Jan Magnussen så bliver den selvfølgelig vinder vil ingen selvfølgelig gætte på efter bare to testdage. Men han var ikke hurtigst!

Hurtigste efter de to dages indledende kørsel netop på FDM Jyllandsringen var Kasper H. Jensen med Martin Anderen lige i suget.

Først som nummer tre og fire kom Jan Magnussen og hans teamkammerat, Nicolai Sylvest. De fire var de eneste, der var under tiden 1.10. Testen blev kørt i tørvejr.

Syv forskellige klasser til Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen

1) TCR Danmark - ny klasse for racerombyggede GTI’er

2) Formel 4 - formelvogne

3) Yokohama 1600 Challenge - standardvogne

4) Special Saloon Car / Yokohama Super Cup - standardvogne

5) Legend Car Cup - specielle racerbiler med mc-motorer

6) Historisk ’65 og ’71, biler med 0-1300 ccm-motorer

7) Historisk ’71 over 1300 ccm og ’76/’81/’90 uden ccm-grænser

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|