23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Elbils-problemer: Alle nye er forsinkede

Det kræver tålmodighed at være forhandler lige nu. Corona er på forskellige måder grunden til, at alle sommerens vigtige elbil-lanceringer er udskudt.

ELBIL-LANCERINGER Der var linet op til, at sommeren 2020 skulle blive det store salgsgennembrud for elbiler i Danmark. I købet af 2020 skulle der lanceres en lang række nye biler på el her i landet - og flere af modellerne med det store potentiale skulle fyres af denne sommer.

Så kom corona.

Med den problemerne.

Og de store lanceringer bliver nu i eftersommeren - "når vi ser det aller mest optimistisk," som kilder formulerer det.

Mange komponenter i elbiler produceres i Kina, der jo so, bil-land er langt fremme på netop elbiler. Men her satte sygdommen i sin tidlige fase en stopper for leverancerne til bilfabrikker i Europa; blandt dem franske Peugeot.

Den ene af de store lanceringer sommeren 2020 var Volkswagen ID.3 - tyskernes virkelig store satsning på elbilmarkedet. ID.3 er udskudt til september.

Om den nærmere årsag forklarer Volksagens-Danmark Thomas Hjorthøj, pressechef:

- Volkswagen har hele tiden sagt, at ID.3 vil blive introduceret i sommeren 2020, så lancering til september ser jeg ikke som en voldsom forsinkelse.

- Årsagen til forsinkelsen er, at Volkswagen har haft udfordringer med noget af softwaren i ID.3 og sammen med fabriksnedlukningen pga corona er bilens introduktion skubbet lidt.

- Vi i Danmark har store forventninger til ID.3 og mener, at vi med den bil har potentialet til at kunne booste salget af elbiler markant.

ID.3’eren kommer dog uden to af de mere hypede funktioner: App Connect og uden det meget omtalte Augmented Reality-baserede head-up display. Disse funktioner vil først blive aktiveret "i starten af næste år".

Fransk forsinkelse
Peugeot 208 blev valgt til Den Internationale Årets Bil 2020 - ikke mindst fordi der efter kåringen skulle lanceres en elversion af bilen. E-208 var oprindeligt langt til marts i år. Senere blev den flyttet til sommer, lige nu bliver det tidligst i eftersommeren.

- Som jeg ser det lige nu kommer den elektriske 208’er i august i år - og det er måske, når jeg er allermest optimistisk, siger Hanne Langsig Sørensen, PR-ansvarlig for den danske Peugeot-importør, Interdan.

Samme forsinkelse kommer el-versionen af Opel Corsa ud for - de to biler er jo rent teknisk ens.

Honda på hold
Endnu en elbil var planlagt til sommer, nemlig Honda e. Her er historien den samme:

- Vi skulle jo have haft den helt store launch i denne weekend, men det har vi måtte skubbe til efter sommer med den helt store "lancering" så at sige - nærmere bestemt til start september, forklarer Honda-Danmarks PR-ansvarlige, Thomas Larsen.

- De første biler er dog ankommet til tiden som planlagt, og da vi har rigtigt mange interesserede kunder, der har skrevet sig op til enten en prøvetur eller for at høre mere om Honda e, så kan vi naturligvis ikke vente til efter sommer med at lancere bilen.

Derfor har der i weekenden været en såkaldt "soft launch" på Honda e, hvor vores forhandlere har lanceret bilen på et mere lokalt plan. I forhold til de kundeordre, der allerede ligger på Honda e, kommer de første kundebiler som planlagt i løbet af juli og august. Den større pulje af biler der kommer herefter, er stadigvæk sat til omkring september/oktober.

- Så vi holder indtil videre fast i planen, dog med mindre justeringer i forhold til den helt store lancering.

Den eneste elbil-lancering, der er holdt efter planen, er Mini Cooper SE.

- Vores elektriske Mini, Cooper SE blev helt efter planen lanceret i marts i år - og de officielle registreringstal siger allerede 60 stk. på plader, fortæller importørens Mette Lolholm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|