23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvis en hækvinge kan være kunst ...

... så er det den på en Escort Cosworth. Eller også er den bare ren blær! Hækvingens skaber fortæller.

DESIGN Måske kender du hækvingen på en BMW Batmobile fra 1970’erne eller en Porsche 911 Turbo fra årtiet efter. Men den måske mest berømte af alle hækvinger er denne her - den dobbelt hækvinge på Ford Escort Cosworth.

Hvalvingen, Jumbojet-vingen. Den har fået mange navne; vingen på Fords firehjulstrukne gadebil og rallyvinder. Men kun ét ord beskriver vingen for alvor: Enorm! Det er klart nok, at en vinge med dét udseende har lige så meget til opgave af se cool ud som at holde styr på aerodynamikken omkring bilens bagende. Og cool - det er den.

Men hvem fandt så på, at Cossie-Escortens vinge skulle præcis sådan ud? Manden med blyanten i hånden og det hvide papir på bordet er Frank Stephenson.

Da han formgav Escort Cosworth var han frisk fra skolen, Art Center of Design. Så han var ikke begrænset af "plejer" eller "det kan man da ikke." Det beviser hans vinge.

Men hvad der måske kan overraske er, at de førte skitser til Cossie-vinge faktisk var en vinge med tre dæk. Men som han senere forklarede:

- Jeg lærte jo om virkeligheden. Min oprindelige vinge havde tre dæk - af hensyn til "a few bucks" (nogle få kroner) blev det midterste dæk sparet væk.

Set i bakspejlet er det jo ærgerligt. Men man kan vel sige, at vingen på Escort-Cossie er vild nok endda.

- Og jeg garanterer, at den med to dæk er lige så aerodynamisk effektiv som den på de oprindelige skitser, forklarer Stephenson.

Frank Stephenson fortæller som vingen på en serie af små videoer under titlen "How I Designed," der ligger på YouTube.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web02