23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bosch: Elbil-certificering et must

Værkstedskæden Bosch Car Service stiller krav om korrekt uddannelse og håndtering af el- og hybridbiler.

TILPASNING Bosch Car Service værkstedskæden har i år udvidet tilbuddet til sine medlemsvirksomheder, at de kan blive certificeret el- og hybridværksted. Det koster ikke ekstra abonnement for værkstederne at blive certificeret, men der stilles krav om, at teknikeren, der arbejder på el- og hybridbiler, har den korrekte uddannelse i håndtering af denne type køretøjer, og at værkstedet har godkendt sikkerhedsudstyr og specialværktøj, som er LAUS (Lavspændings Arbejde Under Spænding) godkendt.



- Fremtiden er spændende med flere nye muligheder, og vi ser, at bilproducenterne kommer med flere el- og hybridbilmodeller nu og fremover. Mange af vores Bosch Car Service værksteder servicerer og reparerer allerede el- og hybridbiler, og her i 2020 sætter vi, som værkstedskæde, endnu mere fokus på det, siger kædechef Jacob Mortensen.



Træningscenter i Ballerup



Bosch er leverandør til de fleste producenter af el- og hybridbiler og har derfor stor erfaring med komponenterne, uddannelserne og reparation af el- og hybridbiler.



Bosch har siden 2013 undervist teknikere fra hele Norden på Bosch træningscentret i Ballerup i eL- og hybridbiler. I Bosch-regi undervises der på tre niveauer; HVA-modul som omhandler sikkerheden, HVT-modul som omhandler teknik og HVE modul som omhandler komponenter under spænding.



- Vores undervisning, som er udviklet af Bosch i Tyskland, er officielt certificeret og følger den internationale ECE-R100 standard. Det er i også den samme, som bilfabrikkerne følger. I Danmark er der desværre endnu ikke et officielt krav til uddannelsen, siger Jacob Mortensen.



Krav falder naturligt



For at være en del af Bosch Car Service værkstedskæden skal alle tilknyttede værksteder have hver sin systemtekniker, som har gennemført en Bosch-uddannelse over en fireårig periode, hvor en del af modulerne blandt andet er uddannelse i el- og hybridbiler.



- Derfor er det også helt naturligt for vores værksteder at være eksperter i el- og hybridbilerne. Teknikerne har uddannelsen, og Bosch har den tekniske viden på bilerne. I mange år har Bosch Car Service været eksperterne i bilernes elektronik og diesel, i fremtiden er vi de naturlige eksperter i el- og hybridbiler, siger Jacob Mortensen.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.109