23948sdkhjf

Bilsalg fortsætter mod bunden

I maj blev der solgt 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end i samme måned sidste år. 

BILSALG Også i maj måned har coronakrisen sat sine tydelig spor på bilsalget. Til gengæld er salget af el- og plug-in-hybridbiler næsten upåvirket – i nogen tilfælde overgår salget faktisk samme periode sidste år. Helt konkret er der et mindre fald i salget af elbiler sammenlignet med samme måned sidste år, men år-til-dato har der aldrig været solgt så mange elbiler som i år, og plug-in-hybridbilerne oplever et rekordhøjt salg for maj måned.

Salgstallene viser, at der fortsat bliver solgt færre biler end normalt på grund af coronakrisen. I maj blev der således solgt 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end i samme måned sidste år. 

Ifølge Mads Rørvig, der er ny direktør i De Danske Bilimportører, viser udviklingen, at coronakrisen stadig påvirker og bremser bilsalget i Danmark, men at danskerne i stigende grad prioriterer grønne biler. Han understreger dog også, at der behov for politisk handling for at sikre, at Danmark kommer i mål med den grønne omstilling på transportområdet:

- Som forventet ligger COVID-19 fortsat som en mørk sky over det generelle bilsalg. Sammenligner vi april og maj måneds nyregistreringer, tyder det til gengæld på, at den negative udvikling er ved at være knækket, og at der er et hint af positive tendenser – hvilket vi også ser i trafikken i butikkerne og forbrugerindeksets positive udvikling. Vi er derfor fortrøstningsfulde, når vi kigger frem mod sommermånederne og genåbningen af Danmark og EU, som forhåbentlig vil sparke gang i bilsalget igen, lyder det fra Mads Rødvig. Han fortsætter:

- Salget af elbiler viser, at danskerne har holdt fast i de grønne ambitioner på trods af krisen. Men hvis den overvejende positive udvikling skal fortsætte, er langsigtede stabile rammevilkår altafgørende for forbrugerne og bilbranchen tillid og dermed for vejen mod endnu flere grønne biler på vejene i 2020, 2021 og de følgende år. Og her skylder politikerne stadig svar på, hvad der skal ske med beskatningen af grønne biler fra næste år.

Top 20 - Maj 2020

Nr. Mærke Model Antal Andel
1 CITROEN C3 387 3,39%
2 RENAULT CLIO 366 3,20%
3 VOLKSWAGEN POLO 353 3,09%
4 CITROEN C1 324 2,83%
5 PEUGEOT 208 315 2,76%
6 NISSAN QASHQAI 282 2,47%
7 SKODA OCTAVIA 272 2,38%
8 VOLKSWAGEN T-CROSS 224 1,96%
9 KIA CEED 214 1,87%
10 TOYOTA AYGO 214 1,87%
11 VOLKSWAGEN GOLF 208 1,82%
12 VOLKSWAGEN PASSAT 206 1,80%
13 TOYOTA YARIS 198 1,73%
14 SKODA FABIA 189 1,65%
15 RENAULT CAPTUR 182 1,59%
16 PEUGEOT 108 180 1,57%
17 MERCEDES-BENZ A-KLASSE 170 1,49%
18 OPEL CORSA 159 1,39%
19 HYUNDAI I20 154 1,35%
20 PEUGEOT 2008 150 1,31%
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203