23948sdkhjf

Debatten om autoruder er vigtig for branchen

| Af adm. direktør Poul Thomsen, Pilkington Danmark A/S | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Pilkington-direktør Poul Thomsen svarer her på Gitte Seebergs indlæg bragt på Altinget.dk under overskriften "Misligholdte sikkerhedssystemer koster menneskeliv".

DEBAT Indledningsvis vil jeg gerne takke Gitte Seeberg for at "hejse flaget" for at vi skal have sikkerhed, kvalitet og kompetencer i top, hvis vi skal fastholde det høje sikkerhedsniveau, bilerne har i dag. Det giver rigtig god mening.

Cirka 6500 rudeskift pr. år med ADAS!



Blot for at understrege vigtigheden af det budskab, Gitte Seeberg kommer med, kan jeg nævne, at antallet set fra vores side, er cirka fire gange større end beskrevet, da totalmarkedet for udskiftning af forruder med ADAS angiveligt ligger et sted på den anden side af 25.000 årligt.

Globalt producerer Pilkington/NSG Group hvert år millioner af frontruder med ADAS, som leveres til bilproducenter og til eftermarkedet.

Produktkvalitet "hvis forruden ikke erstattes med en original"...

Jeg deler til fulde bekymringen over kvaliteten og over dokumentationen af alle de forskellige typer af reservedele, der konstant flyder ind over Europas grænser. Jeg har med stor interesse fulgt med i den generelle debat om kvaliteten af originale reservedele kontra uoriginale reservedele og skal IKKE gøre mig til dommer over andres valg, i den sammenhæng.

Læs også: Ny undersøgelse: Hver fjerde forhandler venter fyringer

Markedsleder
Pilkington har været markedsleder i udviklingen af forruder med ADAS gennem de sidste ti år, og som anført ovenfor producerer vi hvert år millioner af forruder til bilfabrikker og til eftermarkedet.

Erfaringerne har bl.a. lært os, at ADAS kræver streng kontrol af rudens optiske kvalitet. Derfor investerer vi til stadighed i at optimere vores processer og tests for at sikre, at produktet lever op til både OE kundernes krav og til eftermarkedet.

Deler bekymring

Uden for denne artikels kontekst deler vi dog også Gitte Seebergs bekymring over prisbillige produkter af tvivlsom kvalitet, hvad enten de importeres til Europa og eller produceres her, og som IKKE har en OE-kvalitet. Men som interessent i sagen vil vi overlade denne vurdering til andre.

Læs også: AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Vi vil dog understrege, at for os betyder Pilkington Kvalitet = Original OE Kvalitet.

Afslutningsvis mener vi tillige, at når forsikringsselskaberne træffer en beslutning om, at der skal benyttes ruder af "original kvalitet", så er denne nok ikke grebet ud af luften, så må det baseres på konkret viden.

Monteringskvalitet
Hvis vi lader produktet hvile lidt, så er der en anden og mindst lige så vigtig del af problemet, nemlig hele arbejdsprocessen.

Som det er påpeget, er den blevet yderligere kompliceret af alle de sikkerhedssystemer, som bilerne leveres med fra fabrikken. Dette medfører store krav til viden om, hvordan udskiftningen af ruden skal foregå før, under og efter. Her stilles der naturligvis store krav til specialistviden og til at kunne kalibrere ruden korrekt før og efter monteringen.

Læs også: Jagten på mekanikere er igen op i gear

Fysiske rammer for udskiftning
Det tredje og sidste element er et omdiskuteret emne, nemlig hvor selve udskiftningen bør foregå - indendørs eller udendørs. Jeg skal ikke her gøre mig til dommer, men blot rejse spørgsmålet om, hvorvidt teknikken og kompleksiteten er ved at løbe fra markedets (slutkundens) lystbetonede krav til convenience, hvis fagligheden og sikkerheden skal bevares?

Pilkington Danmark kan til fulde stå inde for produktets kvalitet. Men som ovenfor beskrevet er det endelige resultat et samspil af mange faktorer: produktet, kompetencerne, kvaliteten af det udførte arbejde og de rigtige fysiske faciliteter. Det er alle led, der skal være i orden, hvis man vil sikre at slutproduktet mod kunden er i top.

Rude-pres på værkstederne

SIKKERHED I et debatindlæg i en serie om trafiksikkerhed på Altinget.dk den 6. maj skriver Gitte Seeberg, direktør for Autobranchen Danmark, at ”det er helt uacceptabelt, hvis forsikringsselskaberne presser værksteder til at montere ruder, hvor den oprindelige sikkerhed ikke kan garanteres”.
Videre konstaterer Gitte Seeberg, at sikkerhedssystemerne ikke må blive en sovepude, så bilisterne tror, at bilens sikkerhedssystemer vil redde dem uanset hvad, hvis de måtte kigge lidt for længe på mobilen. Moderne biler med sikkerhedssystemer er ikke selvkørende og kræver stadig bilistens fulde opmærksomhed, skriver hun.
Korrekt reparation afgørende
Den anden udfordring er vedligeholdelse og reparation af de selvsamme systemer. Mange af sikkerhedssystemerne er placeret i eller bag bilens forrude, som der årligt skiftes cirka 6500 af i Danmark.
Reparationerne er typisk forsikringsskader, hvilket giver forsikringsselskabernes taksatorer stor indflydelse på reparationen. Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan disse reparationer foretages, hvis bilens sikkerhedssystemer skal fungere på samme niveau efter reparationen.
Hvis forruden ikke erstattes med en original forrude, er det ikke sikkert, at systemerne fungerer på den rigtige måde. Selv om den efterfølgende kalibrering af sikkerhedssystemerne foretages korrekt, er det ikke sikkert, at man opnår samme sikkerhed som før udskiftningen, bemærker Gitte Seeberg.
Meget bekymrende
Derfor er det meget bekymrende for AutoBranchen Danmark, at nogle taksatorer er begyndt stille krav om, der fremover skal benyttes ruder af ”original kvalitet” – ikke originale ruder, skriver direktøren og fortsætter:
Det efterlader en stor uvished om hvilken forrude, man har fået, og dermed om sikkerhedssystemerne fungerer, som de skal. Det er unægteligt et tiltag, der er sat i søen for at spare forsikringsselskabet penge, men det har den konsekvens, at det skaber usikkerhed om sikkerhedssystemernes funktionalitet.
Sikkerhed før profit
Det er helt uacceptabelt, hvis forsikringsselskaberne presser værksteder til at montere ruder, hvor den oprindelige sikkerhed ikke kan garanteres. Sikkerhed må komme før profit.
Problemet kan paradoksalt nok blive større fra 2022, hvor nye EU-krav gør en række sikkerhedssystemer obligatoriske i nye biler. Det er et rigtigt godt tiltag, som vil redde mange liv.
Men det vil udbrede problemet med vedligeholdelse og reparation til endnu flere biler – derfor skal problemet løses hurtigst muligt. Bilens sikkerhed er et fælles ansvar for bilisterne, forsikringsselskaberne og autobranchen, skriver Gitte Seeberg.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Plus

Dansk produktion af automåtter flyttet til Aarhus

Avant Denmark A/S har flyttet sin måtteproduktion til domicilet i Aarhus N og har installeret en række produktionsmaskiner i et hjørne af sit store lager med alskens biltilbehør.

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Auto-G indleder nyt kemi-samarbejde

Den tysk specialist i kemi og additiver, Pro-Tec, skal styrke Proline Centrene under Auto-G, der bliver rebrandet med nye skiltepakker, logo og produkter.

Online Avis Arkiv

Værksteder certificeres i lakforsegling

Plus

Vækst i bilpleje for Würth

Trods et svært marked i en tid, hvor bilpleje- og klargøringsområdet har trange kår, er der fremgang hos Würth på området.

Plus

Grossist åbner ny afdeling i Roskilde

Den sjællandske Auto-G-grossist VSA udvider med afdeling i domkirkebyen.

Håndsprit kan skade bilens kabine

Hæder til lille autoværksted

Forsigtig optimisme i bilbranchen

Seneste tal tyder på, at bunden af coronakrisen er nået, og at både nybilsalget og eftermarkedet er på vej tilbage mod niveauet før corona-situationen satte ind.

Koed udnævner ny direktør

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

MG vælger Digital-Servicebook som leverandør

Digital tilgang hos relancerede MG til bilsalg og servicemarkedet har ført til det nye samarbejde. Digital-Servicebook forventer flere bilmærker i sit system.

Plus

VSA ser dagens lys

Plus

Steffensen ude som direktør

Plus

Auto-G udvider med Shells olieprodukter

Nu har også Auto-G to leverandører af olie og smøreprodukter, idet grossistsammenslutningen for nylig indgik aftale med Wolf Lubricants.

Plus

Ny synslov bliver slanket

Plus

18 konkurser i autobranchen i maj

Se her den seneste oversigt over konkurser i branchen fra Statstidende.

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Plus

EU-lov for opbyggere vedtaget

Corona og konsekvenserne
Lønkompensationen forlænges

Frem til 29. august kan virksomheder fortsat søge om kompensation for at sende ansatte hjem med løn. Den danske autobranche har pr. 11 maj fået lønkompensation for over 300 mio. kr.

Værksted flytter på ganske få uger

Alt om trykluft i gratis bog

Plus

Ny webshop med biludstyr har trykket på startknappen

Plus

Tre nye i bestyrelsen hos Skorstensgaard

Plus

Racerklassen TCR er på TV - konkurrenten Super GT på Facebook

Plus

Ny direktør for Hella i Danmark

Plus

Lak-adgang til Forsi igen

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Motorekspedition i Høje Taastrup åbner den 22. juni

Corona og konsekvenserne
Lakleverandør i kamp mod coronaen

Motorstyrelsen åbner igen dørene

Plus

Ejeren af Quickpoint: Kannibalisme? Overhovedet ikke

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.251