23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Olie-duel: Sværdslag for den rigtige olie

De to autogrossister FTZ og CAC/au2parts har øget deres palet med et supplerende oliemærke hver. Vi har stillet fem spørgsmål til Sonni Isaksen, FTZ, og Carsten Randrup, CAC/au2parts - læs deres svar her.

Carsten Randrup, indkøbschef CAC/au2parts, svarer:

Hvordan går det jeres to oliemærker Liqui Moly og Lukoil - fremgang eller tilbagegang i forhold til hinanden og markedet?

Carsten Randrup, indkøbschef CAC/au2parts: 2019 var det første hele kalenderår med Lukoil, og det gik bedre end forventet. Vi oplever en fin vækst, som blev fejret med lanceringen af en 20 liters miljøvenlig bag-in-box løsning på au2messen i Bellacenteret. 2020 er startet rigtig godt og vi ser stadig en vækst på oliesiden.

Liqui Moly blev vi forhandler af pr. 1. februar i år, og forventningerne til samarbejdet er høje. Desværre nåede vi ikke ud til alle potentielle Liqui Moly-kunder, inden Danmark lukkede ned, grundet Covid-19. Med den situation er det positivt at se, at både eksisterende og nye Liqui Moly-kunder selv efterspørger de gode produkter fra olie-leverandøren.

Hvordan gør I jeres olier attraktive for kunderne - værkstederne?

Vi sikrer, at det er nemt at finde de rigtige olier med dertil hørende godkendelser inde på vores online katalog. Lige nøjagtig godkendelserne bliver der lagt stor vægt på, da det er med til at sikre værkstedet, at olien lever op til de krav, en moderne motor har. Ud over det har vi specialister, der kan besøge og hjælpe de kunder, der oplever udfordringer med en bil, samt vejlede i korrekt brug af relaterede produkter.

Hvorfor er olie og smøremidler så vigtig en del af omsætningen/forholdet til værkstederne?

Der er stadig mange værksteder, som bruger det valgte olie-brand som en del af deres identitet. Og så er olie et af de få områder, hvor der stadig er en forholdsmæssig fornuftig indtjening til værkstederne, og som er med til at sikre fornuftig drift. I vores udvælgelse af leverandører har vi lagt stor vægt på, at vores olieprodukter ikke er at finde i supermarkeder og lignende, da det kan være med til at udvande værkstedernes indtjening.

Har jeres oliemærker eller jer selv nye olier eller tiltag på vej?

Vi arbejder konstant på at udvikle vores produkter eller pakken omkring produkterne. Vi barsler allerede nu med tiltag, som vil blive præsenteret inden for nær fremtid.

Hvor ser I oliemarkedet bevæge sig hen?

Vi ser helt klart, at vi øger vores markedsandel med begge brands. Begge er store internationale firmaer, der bruger rigtig mange penge på at øge deres kendskabsgrad hos bilejerne. Det er helt klart en fordel for både os og værkstedet, at bilejeren kan nikke genkendende til olie-navnet på hans faktura fra værkstedet.

Sonni Isaksen, FTZ, svarer:

Hvordan går det jeres to oliemærker Elf og Vehcare - fremgang eller tilbagegang i forhold til hinanden og markedet?

Sonni Isaksen, Produkt Manager Olie & Kemi, FTZ: Det går godt for oliesalget hos os. Siden vi har taget Vehcare ind som et brand mere ved siden af Elf, har FTZ taget en større del af oliemarkedet i Danmark, uden at vi vil kommentere på salget de to mærker indbyrdes eller omsætningen generelt.

For dem der ikke ønsker Elf af den ene eller anden grund, er der nu muligheden for Vehcare, der kun fås gennem FTZ som private label. På den måde kan vi som grossist værne om værkstedets indtjening.

Hvordan gør I jeres olier attraktive for kunderne - værkstederne?

Elf er, foruden at være "first fill" ved flere bilfabrikanter, også forbundet med motorsport for mange, og det viser sit værd i markedsføringen at slå et slag for motorsport; vi kører i uge 20 en stor kampagne, hvor værkstederne får Aston Martin T-shirts med Marco Sørensen og Nicki Thiims Le Mans-racer ved køb af en tromle Elf olie. En lækker T-shirt er en lille anerkendelse oven i hatten på køb af olie, som værkstedet alligevel skal have købt ind, og vi kan både udbrede kendskabet til Elf og FTZ med T-shirten.

Hvad angår Vehcare slår vi på andre ting i markedsføringen, blandt andet hvad vi mener er markedets bedste smøretabel og webkatalog med 99 procent dækning af markedets biler. Det er unikt med en komplet smøretabel uden mangler til både nye og ældre biler. Vi køber OE-smøremidler fra f.eks. Castrol på manuel gearolie og Fuchs på automatgearolie, og flere originale olier for at supplere, hvis ikke produktet er frigivet til eftermarkedet. Essensen for os hos FTZ er, at vi vil være onestop på også smøremidler for værkstederne, så de slipper for at køre til autoriserede bilforhandlere og købe ind.

Hvorfor er olie og smøremidler så vigtig en del af omsætningen/forholdet til værkstederne?

Det er vigtigt for værkstederne, at FTZ kan levere det hele, også hvad angår oliefiltre og øvrige dele. Markedet har udviklet sig de seneste 5-6 år med specifikke olietyper til enhver bil. Trenden viser især, at småemballage hitter, da olie er blevet en vognspecifik reservedel. Man kan ikke sige, at olie er en løftestang for salget generelt ligesom udsalgsvarer i tøjbutikker. Jeg vil hellere sige, at vi hos FTZ ser os som en langsigtet samarbejdspartner, der ikke sælger her og nu-produkter - værkstedet skal føle samarbejdet nemt og bekvemt på også oliesiden. Der er naturligvis rabatstrukturer, der er individuel baseret på mange faktorer; ikke to kunder vægter det samme. Men fælles for alle kunder er, at de har garanti og tryghed i det produkt, de servicerer deres kunder med.

Har jeres oliemærker eller jer selv nye olier eller tiltag på vej?

Vi har hos FTZ flere nye ting på vej hvad angår smøremidler, og vi følger nøje med i ændringer og udvikling. Især på gearsiden sker der noget nu på grund af voldsom vækst i biler med automatgear, mens udviklingen for tiden ser ud til at være toppet hvad angår motorolie og emissionskrav. Generelt har vi mange spændende nye ting på vej, når det gælder emballage og leveringsformer, samt udvidelse af sortimentet på originale gearolier.

Hvor ser I oliemarkedet bevæge sig hen?

Olie er i dag blevet en specifik reservedel mere end en stangvare som tidligere. Ikke alle og enhver kan sælge som FTZ med mange vareture, så vi står godt rustet - det er svært for den, der ikke har logistikken i orden. Selv om værksteder måske bliver bedre til at planlægge arbejdet, vil der dukke uforudsete service- og reparationsarbejde op. En bil, der har kørt 250.000 km med høje omdrejninger på motorvej og forbruger en del olie, skal måske have et alternativt produkt, end det som værkstedet har på lager, der kan gøre en forskel for bilejeren. Med Elf og Vehcare, er de danske værksteder sikret produkter og services fra øverste hylde, til glæde og gavn for de danske bilister.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11