23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Telefoner gløder efter FDM's additiv-artikel

Efterspørgslen hos BellAdd er steget markant, efter at leverandøren kom godt ud af en sammenlignende artikel hos FDM.

MARKEDSFØRING Det har stor betydning at få god redaktionel omtale af produkter og virksomheder. Således har værksteder og deres kunder holdt telefonerne glødende i teknisk afdeling hos BellAdd efter en FDM-artikel om effekten af additiver til benzinmotorer, ligesom produktionen har måttet producere ekstra mange additiver og servicerens.

- Efterspørgslen på vores produkter er eksploderet efter artiklen, og det gælder især ServiceRens og Additiv New Direct til moderne benzinmotorer med direkte indsprøjtning. Det glæder os, da det er de motorer der, grundet deres høje teknologi, kræver de bedste olier og additiver. Det er til gengæld også de mest fornuftige konstruktioner i forhold til effekt, miljø og køreglæde, siger produktchef hos BellAdd, Henrik Berendt.

Omtalen hos FDM læner sig op ad en undersøgelse fra bilejernes forening, der viser, at rensende additiver har en gavnlig effekt på især biler med direkte indsprøjtning blandt landets flere end 1,8 millioner benzin-bilmotorer og spare bilejerne for dyre reparationer.

FDM: Brug additiver

Tilsodning af motorer har ellers mest været forbundet med dieselmotorer, men kører man primært korte ture eller overvejende landevejskørsel, gælder det også for benzinbiler, idet soddannelse skyldes afvigelse fra optimale luftstrømme og korrekt forbrænding. Især avler sod mere sod ved motorer, som bruger meget olie. Konkret vil det opleves ved, at bilerne kører kortere på literen og have en mere ujævn tomgang, anfører FDM.

- Vores undersøgelse viser, at tilsætter man løbende additiver i benzinen, har det en tydelig gavnlig effekt i forhold til at forebygge tilsodning. Det gælder især for benzinbiler med direkte indsprøjtning, hvilket stort set alle benzinbiler har haft det de senere år. Derfor anbefaler vi nu ejere af benzinbiler at tilsætte rensende additiver, siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

FDM har undersøgt additivers effekt på syv benzinbiler. Undersøgelsen viser, at ikke alle biler bliver lige rene ved brug af additiver. Størst var effekten på bilerne med direkte indsprøjtning, mens den var noget mindre på benzinbiler med indirekte indsprøjtning. Til gengæld var der ikke nævneværdig forskel på de forskellige additiv-produkter. Heller ikke om man selv tilsætter det ved tankning, eller om man tanker benzin med additiver.

Erstatter ikke servicerens

Additiverne må ikke forveksles med den servicerens, som nogle værksteder sælger i forbindelse med serviceeftersyn. De testede additiver, også kaldet mellemrens, er ikke helt så koncentrerede, så motoren ikke tager skade, hvis bilejeren fejldoserer.

Afhængig af produktet er merprisen for at tilsætte additiver over 20.000 kilometer på 400-1700 kroner for en bil, der kører 15 km/l. BellAdds produkter kom prismæssigt godt ud af sammenligningen.

- Generelt må vi sige, at additiverne har en forebyggende effekt. Og tager man med, at udgiften til additiver er relativt beskeden, er det noget, vi anbefaler, at man bruger. Særligt fordi rensning af en tilsodet motor nemt kan koste 10.000 kroner eller mere. I værste fald risikerer motoren helt at skulle skiftes. Brug af additiver kan dog ikke erstatte en egentlig service af motoren. Derfor er stadig vigtigt, at man jævnligt får sin bil serviceret, siger Lone Otto.




BREAKING
{{ article.headline }}
0.079