SIKKERHED En netop offentliggjort analyse fra den liberale tænketank CEPOS konkluderer, at periodiske bilsyn ikke øger trafiksikkerheden. Tænketanken skriver i rapporten, at der ingen evidens er for, at periodiske syn reducerer uheld. Man bør derfor kun syne ældre biler og fokusere mere målrettet på de fatale fejl, når bilen skal til syn, fremgår det i rapporten
Rapporten er udarbejdet af specialkonsulent Jonas Herby, som bl.a. bygger sin konklusion på baggrund af en DTU-rapport fra 2016, som viderebragte resultaterne af en norsk undersøgelse fra 2007. I den hedder det bl.a., at "imod al forventning viste denne model en stigning i antallet af uheld i perioden efter et syn", samt at "forfatternes hypotese er, at når ejeren i forbindelse med et syn tvinges til at reparere de sikkerhedsmæssige fejl, kan man forestille sig, at det fører til en mere risikobetonet kørestil."
CEPOS undgår dog at referere de forbehold, forfatterne fra DTU knytter til hypotesen, bl.a. at der i undersøgelserne kun korrigeres for førerens alder og køn, og at der kun i begrænset omfang tages højde for de variable, der karakteriserer førerens kørestil og valg af bil, og at en særlig gruppe af førere vælger gamle og fejlbehæftede biler.
Desuden læner CEPOS-rapporten sig op ad en amerikansk undersøgelse med data fra perioden 1967-1972 - altså over 50 år gamle tal.
Opsigtsvækkende rapport: Bilsyn skader trafiksikkerheden
Tænketanken CEPOS anbefaler, at de periodiske bilsyn kun bør foretages hvert tiende år. Det vil være fatalt, mener synsbranchen.