23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Privatleasing står til at genstarte bilsalget

Privatleasing stiger markant. Privatleasing kan blive det første sted, det åbner for importører og forhandlere, vurderer analytiker.

BILSALG Den samlede autobranche er lige nu delt over i to: Den ene del er eftermarkedet: Mange værksteder og med dem også flere grossister har det efter coronaomstændighederne det udmærket. Den anden del er salget af biler: Nyvognssalget slet og ret bløder. Dog er der også her forskelle, det samlede brugtvognssalg er faktisk gået frem, hvis man sammenligner april 2020 med måneden før. Sammenlignet med april sidste år er der dog en godt og vel ti procents tilbagegang.

En anden undtagelse er privatleasing. Tallene fra De Danske Bilimportører viser det klart: Privatleasing har lige nu markant fremgang. Ja, faktisk en fremgang fra godt 10 til cirka 20 procent

Privatleasing boomer

At der er fremgang for privatleasing lige nu, har markedsanalytiker Jan Lang, EBay ikke svært ved at forstå. Og han spår i øvrigt et comeback for mikrobilerne, og at privatbilismen vil stige. Men først hans forklaring på fremgangen for privatleasing. Jan Lang siger:

- Den tørre konstatering: Privatleasing er steget markant i april - og det er virkelig markant. Over en lang periode har privatleasing ligger på 10-11 procent af markedet - men i april: 20 procent i runde tal.

- Men det stemmer helt overens med en udvikling, vi har set under andre kriser. Nu er den nuværende coronakrise trods alt ikke sammenlignelig med den store finanskrise i 2008, men tendensen er den samme, i sådanne situationer vælger danskerne en sikker vej, og det er privatleasing jo med den kendte månedlige omkostning.

- Så på den måde vurderer jeg, at privatleasing kan blive det første sted, det åbner for de danske importører og forhandlere.

Jan Lang konstaterer, at der lige nu er mange kampagner for bestemte biler, der kan privatleases. Og han spår, at der kommer mange flere - det boomer lige nu, som han formulerer det.

- Desuden kommer der flere og flere eksemper på korttidsleasing - fra f.eks. Sixt, Dribe og Hessel Hire. Blandt bilimportørernes kampagner har jeg hæftet mig ved f.eks. Ford, Kia, Seat, Toyota og Mazda, der nu via privatleasing vil køre den nye elbil, MX-30 ind på markedet.

- Vi har jo tidligere set, at med gode privatleasing-tilbud, så privatleaser danskerne. Og sådan bliver det også denne gang. Hvis bilerne så at sige sælger sig selv, er det jo ikke nødvendigt at sælge dem for billigt. Men sådan er det ikke lige nu. Så lige nu skal der sælges nogle biler; der er et stort efterslæb, der skal indhentes - og et at værktøjerne til at gøre det, er privatleasing.

Andre områder der vil stige

Jan Lang, privatleasing kan altså være den nye begyndelse for importører og forhandlere, vurderer du. Men hvad kommer efter?

- Jeg er egentlig ikke i tvivl; mikroer og minier vil blive mere efterspurgte. Så det er altså come-back til de mindste. Men videre spår jeg, at privatbilismen vil vokse de kommende år som en direkte konsekvens af corona-krisen.

- Corona og risikoen for smitte i f.eks. offentlig transportmidler til få flere til at vælge bilen - og de tre typer, jeg peger på er: 1) Nye mikroer og minier. 2) Brugte mikroer og minier. Og 3) Altså salg via privatleasing.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|