RØDT Siden stiftelsen i 2010 har den digitale værkstedsportal leveret røde tal. Og sådan er det også med 2019-regnskabet, som netop er blevet offentliggjort. Det viser et underskud på 21.8 mio. kr. En lille forbedringi forhold til det tidligere år, hvor minus lød på 24,7 mio. kr.
Ifølge stifter og CEO Christian Legêne er tallene bedre end forventet.
- Allerede i dag har vi sorte tal i Danmark og Sverige - og en fornuftig forretning i de øvrige lande. Hvis vi udelukkende kigger på bundlinjen, kunne vi derfor vælge at holde igen med investeringerne og levere sorte tal, siger han til Motor-magasinet. Han fortsætter:
- Når man opbygger digitale markedspladser, er der en kalkuleret høj initial investering, hvorefter markedspladseffekten sætter ind og lønsomheden kommer. Det tog seks år før Danmark og Sverige bidrog positivt - vi forventer at de store europæiske markeder tager endnu længere tid.
- Når firmaet budgetterer med underskud, skyldes det at vi og vores ejer ønsker at accelerere udviklingen, der skal gøre Autobutler til Europas største digitale markedsplads for værksteder. Vi har ikke nogen slutdato på dette, da der er en verden af bilreparationer, som kan have glæde af Autobutlers digitale markedsplads.
Autobutler har udover i Danmark afdelinger i Sverige, Tyskland, UK og Frankrig. Ifølge årsregnskabet beskæftiger Autobutler 34 medarbejdere mod 39 i 2018.
Franske PSA blev i 2016 hovedejer af Autobutler og postede i den anledning 230 millioner kroner i selskabet.
Autobutler atter i minus
Helt som forventet lander værkstedsportalen Autobutler med et nyt tocifret millionminus.