23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skadesregister drøftet på nordisk møde

Især et skadesregister over reparerede biler blev drøftet under Nordic Body & Paint forum sidste uge mellem nordiske lande.

SAMARBEJDE Inden Corona-karantænerne trådte i kraft, nåede brancheforeningen Bilbranchen at samle de nordiske søsterorganisationer i Nordic Body & Paint-gruppen, der over to dage diskuterede fælles nordiske udfordringer og muligheder, spændende nationale projekter - hvoraf nogle på sigt vil blive fælles nordiske projekter - og naturligvis også Coronavirussens aftryk på bilbranchen.

Konsulent i Bilbranchen Kenneth L. Hjorth-Hansen roser den gode dialog foreningerne i mellem i den nordiske skadesgruppe, der er et uformelt forum med repræsentanter for Bilbranchens søsterforeninger i Sverige, Norge, Finland og Estland.

- Vi drøftede blandt andet bilmarkedet, bilparkens udvikling og alt andet, der kan påvirke bilbranchen i vores respektive lande og på tværs i Norden, Europa og verden. Et fast punkt, når vi mødes 2-3 gange årligt, er skadesopgørelsessystemer til opgørelser af bilskader. Her er vi i Danmark jo helt særlige med Autotaks, hvor de andre lande bruger Cabas. Men det er rart at kunne høre, hvad der rør sig i de andre lande, som vi så kan bruge fremadrettet herhjemme og internationalt, siger Kenneth L. Hjorth-Hansen og fortsætter:

- På mange måder er Nordic Body & Paint-gruppen et meget vigtigt forum, for der sker så meget i branchen hele tiden. Det nytter ikke noget at gå i egen osteklokke i hvert land. Vi står stærkere, når vi samarbejder og videndeler på tværs af de nordiske lande.

Viden forbedrer Autotaks

Hvad angår Autotaks sørger Bilbranchen for hele tiden at få informationer om andre landes skadessystemer i Europa, der kan gøre Autotaks/Forsi bedre. Denne viden bringer Bilbranchen ind i møder i den formelle Skadesgruppe herhjemme mellem Bilbranchen, Dansk Metal og Forsikring & Pension, hvor Kenneth L. Hjorth-Hansen oplever F&P som meget lydhør.

- Vi har også i den hjemlige Skadesgruppe en god dialog og er lykkedes med at lave succesfulde projekter i fællesskab. Generelt er det vores opfattelse i Bilbranchen, at vores medlemmer er godt tilfredse med opgørelsessystemet Autotaks, selvom der altid er plads til forbedringer, siger Kenneth L. Hjorth-Hansen.

Estland fører med register

På mødet var der denne gang en del snak om et skadesregister, hvor man kan se om biler har haft skader. Et sådant register er også en branchepolitisk sag, der involverer landspolitikere og myndigheder.

- Her har vi i Bilbranchen noteret os, at der også er interesse for sådanne skadesregistre i andre lande som for eksempel Norge, og i Estland er man allerede godt i gang med et register. Her kunne vi i Norden måske finde fælles fodslag for et samlet projekt på sigt, siger Kenneth L. Hjorth-Hansen.

Drøftede nye laktyper

Inden for lak drøftede gruppen især specielle laktyper til de stadig flere sensorer i bilerne, samt udfordringer i landene med hensyn til lak til fremtidens biler med nye laktyper.

- Nogle af disse udviklinger kræver nyt udstyr på lakererierne, og det skal vi blandt andet arbejde for at gøre resten af bilbranchen og forsikringsselskaberne opmærksomme på, at der skal tages højde for i også afregningen til autolakererne, siger Kenneth L. Hjorth-Hansen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.084