23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Importør tror på elektrisk Fiat 500 comeback

Til efteråret lanceres en ny Fiat 500 med elmotor. Fiat-Danmark forventer at "50e la Prima" som den kommer til at hedde, kan køre den lille italiener tilbage i rollen som dansk storsælger.

BILNYT Med 320 kilometer rækkevidde på el, hurtigopladning og omfattende sikkerheds- og komfortudstyr lancerer Fiat-importøren til august den nye udgave af Fiat 500. Først til Danmark kommer topudgaven La Primera til små 300.000 kroner. Den nuværende "fossile" Fiat 500 førte leasing-bølgen an i sin tid - og den har i det hele taget holdt Fiat oven vande på verdensplan og ikke mindst i Danmark. Så den nye på el, der bliver Fiats første elbil, har en stor arv at løfte. Den bliver også del af en omstilling i det danske Fiat-regi, fortæller marketingchef Jonas Lichtenberg hos importøren FCA Denmark A/S i Glostrup, der desuden har importen af Alfa Romeo og Jeep.

- Vi forventer, at den nye Fiat 500 som elbil bliver minimum lige så stor en succes som den nuværende og kendte Fiat 500. I forhold til prisen er det vigtigt, at vi er korrekt positioneret i markedet. Vores intro-version er taget fra øverste hylde og indeholder derfor alt relevant udstyr og mere til. Med andre ord er den nye Fiat 500, som for nylig blev offentliggjort i Milano, vores top-of-line cabriolet. Og selv her er vi konkurrencedygtige, i forhold til andre livstilsbiler, med en pris på 289.990 kr. Vores volumenmodeller, som vi præsenterer senere på året, vil i højere grad svare til det prispunkt, som kunderne efterspørger, siger Jonas Lichtenberg. Prisen bliver dermed fra start som for den større Volkswagen ID.3 elbil.

Han fortæller videre, at FCA Danmarks forhandlere og værksteder, ligesom resten af branchen, er i en omstillingsfase til plug-in-hybrider- og elektriske biler, som kræver specielt værktøj og processer.

- I omstillingen til også at kunne håndtere vores nye elektriske 500, men også den nye Fiat eDucato, er vores fokusområder på den ene side træning af forhandlernes personale og på den anden side kundeoplevelsen for at sikre, at vi leverer, siger Jonas Lischtenberg.

Delvis autonom kørsel

Ikke mange forbinder vist autonom kørsel med den lille italienske bybil. Men det er muligt i den nye model i kraft af adaptiv fartpilot, vognbanecentrering og overvågningssystemer rundt om bilen, der giver det højeste niveau af autonom kørsel for sin klasse, niveau 2.

Men udvendigt ligner den nye Fiat 500e - naturligvis - sin storsælgende forgænger men er vokset seks centimeter i bredde og længde. Akselafstanden er forlænget to centimeter.

Klarer hurtigladning

Især elbilkøberes rækkevidde-forskrækkelse gør FCA først og fremmest gør op med i forbindelse med lanceringen af bilen. Fiat 500e får en rækkevidde på op til 320 km (WLTP) 42 kWh batteri, der giver mulighed for hurtigladning med op til 85 kW. Dermed kan man lade til 50 kilometers kørsel på 5 minutter. På 35 minutter kan man oplade batteriet til 80 procent.

Til hjemmeladning kommer Fiat 500 la Prima med en Easy Wallbox til et almindeligt stik, der kan lade med 3 kW, men den kan også forbindes til et kraftstik hjemme, monteret af en professionel installatør, som bringer effekten op på 7,4 kW og fuld opladning på 6 timer. Bilen kommer desuden med et mode-3-kabel for opladning fra offentlige ladestandere. Tre valgfrie køreprogrammer, med mere eller mindre motorbremse, optimerer strømforbruget under kørsel, ligesom sædevarme og klimaanlæg slukkes automatisk, men kan aktiveres igen af føreren.

App styrer features

Den nye Fiat 500 elbil er første model fra FCA med det nye infotainment-system, Uconnect 5, der, via en app, på afstand blandt andet giver mulighed for at styre opladningen, finde bilen, låse op eller i, indstille klimaanlægget og tjekke bilens teknik fra en smartphone. Systemet alarmerer også ved tyveri af bilen, ligesom føreren kan komme i kontakt med en FCA-servicemedarbejder i tilfælde af nedbrud eller uheld via bilens 10,25 tommer touchskærm.

Topmodellen La Primera har blandt andet også intelligent hastighedskontrol, fuld LED-forlygter, bakkamera og 17’’ alufælge.

Produktionen af den nuværende Fiat 500 fortsætter med benzinmotor, der er helt ny og har fået tilføjet mild-hybridteknik. 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11