23948sdkhjf

Derfor er skadesbranchens fremtid usikker

| Af Finn Larsen, Dansk Bilbrancheråd | Tip redaktionen om en historie

Forsikringsselskaberne opfører sig uanstændigt overfor reparatørerne, fremfører Dansk Bilbrancheråd og oplister en række problematiske kritikpunkter.

PROBLEMATISK Hvordan ser skadesbranchen ud i fremtiden? Det kan vi kun gætte på, men ikke meget tyder på forbedringer i skadesbranchen.

Reparatørerne bliver presset, mere end det er rimeligt, på betalingen. Bilerne bliver mere og mere komplicerede at udbedre skader på samtidig med, at behovet for specialudstyr stiger, næsten fra model til model.



Læg dertil lakeringer i 3 og 4 lag-lakker med specialeffekter, der næsten som hovedregel kræver udsprøjtning på sideliggende dele for optimal farvetilpasning. Alt sammen er det med til at gøre skadesarbejdet dyrere for de betalende parter. En ekstra udgift som forsikringsselskaberne tilsyneladende har svært ved at acceptere og derfor gør det svært for reparatørerne at få den nødvendige betaling for.

Mangel på tid og lærlinge
At branchen mangler lærlinge, har vi alle hørt om. Mangel på tid til at levere den kvalitet, som kunderne har krav på, ved de ansatte i branchen også alt om. Men har de to ting noget med hinanden at gøre? Ja, det kan meget vel hænge sammen.

De ansatte er presset i forhold til den tid, de får for de opgaver, der skal løses. Et tidspres, der får hovedparten til at sige nej tak til lærlinge. Ansvaret for en lærling er for stort, og det vil være uansvarligt at tage lærlinge, når ikke tiden til oplæring er til stede, lyder det fra mange værksteder.

Krav til tid og specialudstyr
Tidsforbruget i forbindelse med skadesreparation har aldrig været højere, end det er i dag. Selv udskiftning af en frontrude tager ekstra tid, når justering, kalibrering og prøvekørsel er nødvendig. Men for overhovedet at kunne påbegynde udskiftning af en frontrude, skal det nødvendige specialudstyr være til stede, og her går det galt. Udstyret er i de fleste tilfælde mærkespecifikt og har en høj indkøbspris.

Læs også: Dansk Bilbrancheråd fastholder kritik trods Tryg-afvisning

Den pris, værkstederne kan få for at sikre, at alt sikkerhedsudstyret virker, som det skal, er langtfra dækkende. Prisen, som værkstederne får, kommer fra beregningssystemet Autotaks/FORSI. Dette system indeholder fabrikstider, og disse fabrikstider ligger typisk på 1-2AE, hvilket svarer til 6 eller12 minutter. Oveni udstyr til justering og kalibrering af frontruder kommer selvfølgelig også andet kostbart udstyr til at udbedre karrosseriskader.

Forsikringsselskaberne tager æren
Når en virksomhed indgår en aftale med et forsikringsselskab, følger der ofte et stort antal serviceydelser med. Serviceydelser som reparatørerne leverer til forsikringsselskabernes kunder, men som forsikringsselskaberne tager æren for i deres markedsføring.

Oveni dette har forsikringsselskaberne gennem årene været dygtige og har fået reparatørerne til at overtage meget af det arbejde, som tidligere lå hos selskaberne. Og dette vel at mærke kvit og frit for forsikringsselskaberne.

Bryder aftaler
Når et værksted indgår aftale med et selskab, er der en lang række af ting, værkstedet skal gøre i forhold til aftalen. Har værkstedet flere aftaler, skal de værkstedsansatte kunne navigere i en verden med forskellige priser og måder at gøre tingene på.

Læs også: Foreninger i strid om lak-vejledning

Ud over aftalernes forskellighed er der også taksatorerne, som godkender de tilbud værkstederne sender til godkendelse, at tage hensyn til. Taksatorerne har også deres mening om, hvad tingene må koste. Nogle reparatører oplever derfor, at der indgås aftaler den ene dag med selskabet, og den næste dag kommer taksatoren og piller det fra hinanden, som dagen før blev aftalt.

Taksatorer retter i tilbud
Reparationstilbud beregnes i forsikringsselskabernes eget beregningssystem Autotaks/FORSI. Systemet indeholder tider fra bilproducenternes reklamationsværker. Tider, der som udgangspunkt skal kunne forhandles, i forhold til den enkelte skade. Over tid er systemtiderne i stedet blevet en bibel for, hvad reparatørerne kan få for deres arbejde.

Hovedparten af reparatørerne oplever, at de beregninger, de sender til godkendelse, bliver reduceret, uden så meget som en mail eller et opkald. At taksatorerne retter i skriftlige tilbud, påvirker branchen negativt.

Nogen har glemt, hvad der blev aftalt, da Autotaks/FORSI- systemet blev taget i brug.

Læs også: Forsikringsselskaber løber fra Autotaks-aftaler

Autobranchen oplever, at dele af aftalegrundlaget gennem årene er blevet listet ud af samarbejdsaftalerne. Det drejer sig om 2% af reservedelssummen og 3,5% af arbejdslønnen, som skulle dække udefinerbare reservedele og forbrugsmaterialer. Disse procentsatser er hos mange reparatører erstattet af et fast beløb på 50 kroner. Senest har flere forsikringsselskaber udsendt samarbejdsaftaler, hvor både time- og materialepriser er udfyldt på forhånd. Aftaler, der begrænser værkstedernes mulighed for at få dækket deres omkostninger, fordi der også står i aftalen, at der ikke må tilføres 1000-numre. 1000-numre, der ellers har til opgave at dække arbejdstid og materialer, som beregningssystemet ikke indeholder. Andre selskaber er begyndt i deres samarbejdsaftaler at undertrykke de i forvejen lave priser, som Autotaks/ FORSI udløser.

Ingen tegn på forbedringer
Desværre ser det ud til, at branchen i fremtiden skal arbejde endnu hurtigere, med de følger dette må have. Der er snart kun håbet tilbage - håbet om, at nogen, med indflydelse, begynder at blande sig i de forhold, branchen må arbejde under. Tidligere bemærkninger fra konkurrencemyndighederne har desværre ikke hjulpet branchen.

Finn Larsen, teknisk konsulent, Dansk Bilbrancheråd

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Corona og konsekvenserne
Mens branchen bløder: Autobutler melder om fremgang

Den digitale værkstedsportal skruer op for markedsføringen og melder om øget travlhed.

Plus

Énmandsgrossist når milepæl

Læs her historien om Abrahamsen, der på 25. år driver sit stærkt specialiserede firma, Tåstrup Auto Trading - og han bliver ved, trods indædt konkurrence fra de store autogrossister.

Plus

Corona og konsekvenserne
Omsætningen halveret hos de frie værksteder

Tre ud af fire af de bilsælgende medlemmer af Dansk Bilbrancheråd mærker en forværring i omsætningen, mens værkstederne stort set er på samme niveau.

Plus

Iværksætter laver maskine til fælgreparation

Ny danskproduceret maskine fra Wheel Restore med diamantskær til fælgreparation. Reparation af alufælge er en voksende industri.

Plus

Lakken taler med selvkørende biler

Nyhedsbrev

8.381 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Ny klarlak tørrer hurtigt ved få grader

Plus 1

Skadesregister drøftet på nordisk møde

Corona og konsekvenserne
Firmaer i kø for at søge lønkompensation

Onsdag den 25. marts kl. 12 åbnede Erhvervsstyrelsen for ansøgninger til lønkompensationsordningen, der kan være et alternativ til at afskedige medarbejdere.

Plus

Dansk Bilbrancheråd fastholder kritik trods Tryg-afvisning

Det er tid til at tage bladet fra munden og lufte kritik af forsikringsselskabets fremfærd offentligt, mener brancheorganisationen.

Plus

Foreninger i strid om lak-vejledning

Dansk Bilbrancheråd appellerer til myndighederne om at lave en generel vejledning om lakering af elbiler. SKAD ønsker at tage førertrøjen på i skadesarbejdet og kalder DBR-udspillet en fis i en hornlygte.

Slagelse får nyt Dinitrol-center

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Fynske automekanikere

Ni nye personvognsmekanikere fra Syddansk Erhvervsskole i Odense.

Værksted breder sig til naboby

JS Carline i Ølstykke åbner nyt autoværksted i Hillerød.

Corona og konsekvenserne
Motorstyrelsen holder stadig lukket

Motorstyrelsen forlænger lukning for ekspeditioner til og med den 13. april.

Corona og konsekvenserne
SKAD: Ny hjælpepakke kan afbøde konkurser

Skades-værkstederne er ekstra sårbare i disse uger, hvor Corona-virus er over landet og betyder mindre kørsel og skadesarbejde.

Corona og konsekvenserne
Erhvervsstyrelsen udskyder frist til årsrapport

Corona og konsekvenserne
Frist for bilsyn udskudt

Plus

Forsikringsselskaber løber fra Autotaks-aftaler

Værksteder mister indtægter, når forsikringsbranchen ikke overholder Autotaks-aftalegrundlaget, anfører Dansk Bilbrancheråd. Tryg afviser kritik af nyt udspil.

Plus

Teslaer og andre elbiler er faldet i skadespris

Danskerne foretrækker værksteder i lokalområdet

Danskerne er som sømmet i jorden, når det kommer til at skulle på værksted, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona rammer bilbranchen som en forhammer

Med en nedgang i omsætningen på i gennemsnit 44% rammer coronaepidemien de frie værksteder benhårdt, viser medlemsundersøgelse, Dansk Bilbrancheråd har foretaget.

Plus

Kollaps hos Falke Biler - Konkurser i februar

16 konkurser i autobranchen i februar - før coronakrisens udbrud. Blandt andre Falke Bilers kollaps.

Corona og konsekvenserne
Vestfyn Trækker 2020 aflyst

Plus

Ny direktør for Brenderup

Plus

BMW-ejere kræver passion

Plus

60 års mc-historie under hammeren

Skorstensgaard vil erobre Silkeborg

Plus

JURA: Når fars barsel bliver dyr

Plus

Jeppe Vestergaard ind i bestyrelsen i autohus-koncern

Motorstyrelsen udskrev bøder

Plus

Nyt EU-dækmærkat skal guide bedre

Plus

Ny i direktionen hos brugtvognsforhandler

Plus

Stor fremgang i dæksalget

Plus

Giv garanti med garanti

Nedslidte dæk kan blive til nye plastkofangere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Værkstedsvogn (2 delt) 6 skuffer

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips

Undervogne fra Lowtec!

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Skal du have et mobilt laboratorium?

Nye ansigter hos bott

Trolley 3 delt incl. værktøjspakke (78 dele)

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

DS3 Crossback – Avantgarde på godt og ondt

6 skuffers værkstedsvogn til billig penge.

SCANGRIP præsenterer ny opgraderet LITE-serie

Vælg Mazdas elbil og spar mange penge

Hvad skal du gøre med dine tromler og IBC palletanke?

COVID'19 hos bott bil - & værkstedsindretning

Motorolier til stærke priser!

Infotainmentsystemer påvirker bilister værre end cannabis

Værkstedsvogn med 7 skuffer fra AJ-Engros A/S

Forårsrengøring – sådan bliver du mester i bilvask

Overblik: Regeringens hjælpepakker 19. marts 2020

Undgå unødvendige stop på farten

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Dagens gode tilbud - Antracit grå slangeruller/kabelrulle

Send til en kollega

0.209