23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DAG-rapport: Lad fossilbilerne leve

En undersøgelse viser, at benzin- og dieseldrevne biler ikke skal udfases hurtigt til fordel for elbiler. De bør hellere vedligeholdes med genbrugsdele, anfører Dansk Autogenbrug.

ANALYSE Vi bør lade de velfungerende nyere fossil-biler på brændstoffer køre deres livscyklus ud. Det er konklusionen i et beregningsnotat, som LODO Sustainability Consultancy har udarbejdet for de danske autoophuggeres brancheorganisation Dansk Autogenbrug, DAG.



I en tid med stor klimadebat og grøn omstilling viser analysen, at elbilerne ganske vist fører i CO2-kapløbet med fossilbilerne. Men en udfasning og omstilling til el skal ikke ske for hurtigt for enhver pris.



På baggrund af notatet anfører DAG, at der er en miljømæssig gevinst ved at vedligeholde de eksisterende fossilbiler, især med genbrugsdele via de danske autoophuggere.



- Der findes flere studier af bilers samlede klimabelastning, men disse studier er aldrig sat i sammenhæng med den cirkulære økonomi. Vi havde behov for et bud på, om det klimamæssigt kan betale sig at vedligeholde den eksisterende bilpark med brugte dele. Trods alle forbehold i undersøgelsen synes vi, at vi har fået et bekræftende svar, siger direktør i DAG, Børge Madsen.



Nuanceret billede



Konsulent Louise Laumann Kjær, med speciale i bæredygtighed og cirkulære forretningsmodeller bag analysevirksomheden LODO, har gennemgået studier fra Norges Teknisk Naturvidenskabelige Universitet og Volkswagen og selv foretaget beregninger af fossil- henholdsvis elbilers samlede klimapåvirkning.



Når hele bilens livscyklus indgår, bliver billedet af den klimavenlige bil mere nuanceret. I notatet ses der derfor på udledning af drivhusgasser fra produktion, brug og bortskaffelse, med udgangspunkt i en mellemklassebil. I regnestykket indgår også, om elbilen kører på el fra kulkraftværker eller vindmøller, eller et miks heraf, hvilket formentlig er mest realistisk, anfører konsulenten.



Louise Laumann Kjær konkluderer, at selv om en elbil klimamæssigt er mere belastende at fremstille end en konventionel bil - først og fremmest begrundet i fremstillingen af batterierne - så vil elbilens klimaregnskab være mere positivt end benzin- og dieselbilens. Men derfra og til at førtidsskrotte konventionelle biler er der langt, især når det er nyere og mere brændstofeffektive biler, der sættes ind i ligningen.



Skrot ikke før tid



- I hele bilens levetid er elbiler utvivlsomt mere klimavenlige end benzin-og dieselbiler, men det retfærdiggør ikke, at man skrotter eksisterende konventionelle biler, der er i brug, før tid. På grund af materialeudvinding, energitung materialeforarbejdning og fremstillingsprocesserne i forbindelse med batteriproduktionen er elbiler mindre klimavenlige at producere end konventionelle biler, forklarer Louise Laumann Kjær og fortsætter:



- Hvis vi forhaster udskiftningen til elbiler i stedet for en gradvis indfasning, kan det resultere i en øget udledning af drivhusgasser. Derfor bør vi fortsat støtte op om og prioritere vedligeholdelse samt lang levetid af de eksisterende biler, siger hun.



Den danske bilpark er ifølge Danmarks Statistik den yngste siden 2001 med en gennemsnitsalder på 8,8 år.



Ligning med usikkerheder



Undersøgelsen angiver, at enhver beregning af denne art er forbundet med store usikkerheder. Regnestykket afhænger af bilernes størrelse, biltype, behovet for vedligeholdelse, måden de bruges på, og hvor miljøvenligt strømmen til elbilen er produceret.



Faktorer som forbruget af knappe ressourcer til batteriproduktion, etablering af ladeinfrastruktur med videre indgår ikke i undersøgelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109