23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Svingende genbrugskvalitet en hæmsko

Taksatorringen kalder autogenbrugernes dele for svingende i kvalitet. Dansk Autogenbrug kaster bolden videre til værkstederne.

UDFORDRING Autoophuggerne vil gerne øge brugen af brugte reservedele. Hos Taksatorringen, der beskæftiger sig med taksering af køretøjsskader, ser cheftaksator Peter Ronex positivt på mulighederne, men finder også problemer med genbrugsdele.



- På grund af den nuværende lave reparationsgrænse findes der rigtig mange fine brugte reservedele på markedet, og det burde være nemt at øge andelen af brugte dele i skadereparationer fra de nuværende få procent. Udfordringerne har hidtil været autoophuggernes svingende kvalitetsmærkning, hvilket ofte har betydet at værkstederne får en dårligere del, end de blev stillet i udsigt. Især de autoriserede værksteder vil derfor langt hellere bruge nye dele på grund af rabatter, logistik med mere, siger Peter Ronex og fortsætter:



- Autogenbrugernes brancheforening har ikke haft fokus nok på emnet gennem udviklingen af medlemsvirksomhederne, og det resulterer i manglerne omkring kvalitetsmærkning, men også logistik, tilgængelighed og prissætning.



DAG: Stå sammen



Fra autogenbrugernes brancheforening Dansk Autogenbrug, DAG, svarer direktør Børge Madsen, at foreningen har et kvalitetsprogram, som er udviklet i samarbejde med værkstedernes brancheorganisationer.



- Fejl og problemer med genbrugsdele skyldes ofte, at værksteder ikke bestiller korrekt og dermed ikke får indfriet sine forventninger. Langt de fleste danske autoophug-virksomheder, især de større, har fint styr på kvalitet, digitalisering, logistik med mere. Autobranchen bør stå sammen om at få et øget forbrug af genbrugsdele, også lovgivningsmæssigt i forhold til at kunne opgøre skader med brugte dele - selv om bilimportører og andre hellere ser brug af nye dele med rabatprogrammer med mere. Vores nuværende såkaldte grønne regering burde være i front på dette med tidssvarende regler, siger Børge Madsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11