23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Autogenbrugere i grønt skrotsamarbejde

Udvalgte danske autogenbrugere er gået i samarbejde med de danske bilimportører og Stena Recycling om at sikre bedre genanvendelse via nye Dansk Bil-Retur.

SKROT De Danske Bilimportører har ved årsskiftet indledt et samarbejde med Stena Recycling og 14 af landets større autogenbrugere. Dermed bliver det lettere, enklere og mere fordelagtigt for forbrugerne at komme af med gamle biler - og fortsat gratis, som loven kræver det, fortæller samarbejdspartnerne.



I princippet har det reelt været sådan i en årrække, og bilejerne vil da også fremover have mulighed for at aflevere deres udtjente biler til miljøbehandling uden omkostninger for ejeren, der samtidig får overført skrotningsgodtgørelsen på 2.200 kroner direkte til bankkontoen. Men det er nu med Stena Recycling som samlingspunkt.



Dansk Bil-Retur er navnet på samarbejdet, som afløser den tidligere kollektive ordning med navnet Refero. Stena Recycling vil sammen med de 14 autogengenbrugere tilbyde, hvad de kalder et højeffektivt og miljøvenligt ophuggerkoncept, som sikrer bæredygtigheden i en tid, hvor grøn omstilling er alfa og omega.



- Jeg har i et stykke tid lovet de danske bilimportører, at jeg nok skulle løfte det danske producent-ansvar. Men jeg havde problemer med at få skruet et koncept sammen, der var interessant for alle parter. Min kongstanke var, at vi er nødt til at få hele den værdikæde, der er, fra produktion til bilen bliver hugget op, til at fungere bedre, siger markedsdirektør hos Stena Recycling Jakob Kristensen og fortsætter:



- Der begynder at være så mange værdier i bilernes bokse, som vi ikke får udnyttet nok i dag. Vi har simpelthen ikke været tæt nok på producenterne til at vide, hvor de forskellige ting ligger, og hvordan vi demonterer og håndterer det. Det ville jeg gerne ændre, så alle kunne hjælpe hinanden.



Seriøst samarbejde



Det er så blevet til samarbejdet med 14 udvalgte autogenbrugere, som Stena selv kalder de mest seriøse i ophuggerbranchen.



- Mange tror, at en ophugger er en mand i lædervest med en schæferhund ved sin side, som stikker dig nogle kontanter, når du har afleveret bilen. Sådan er det ikke længere, fastslår Jakob Kristensen.



De 14 autogenbrugere blev udvalgt efter deres evne til at have styr på alt fra moms, arbejdsmiljø, godt ry og innovative tanker i hverdagen. Når autoophuggerne har miljøbehandlet bilerne og afmonteret alle de dele, som kan genanvendes, overtager Stena Recycling arbejdet.



- Jeg fremlagde idéen sammen med Danske Bilimportører, og der var positiv stemning omkring det. Det blev til Dansk Bil-Retur i starten af januar 2020, og det synes jeg, at vi er kommet godt i gang med, siger Jakob Kristensen



Også hos bilimportørerne er der glæde over samarbejdet.



- Vi kommer til at arbejde positivt for samarbejdet fremover. I den første del af kæden, når kunden køber en bil, skal vi nok sørge for, at kunderne får den viden, der skal til, så bilen, der skal ophugges senere, kommer ind i vores retursystem. Vi kan ikke tvinge dem, men vi kan arbejde på, at der kommer mere volumen i netværket, siger direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, om Dansk Bil-Retur.



Flere dele kan sendes videre



Stena Recycling er glad for samarbejdet, for der er, i endnu højere grad end tidligere, fokus på genanvendselse.



- Hele den elektronikdel, der sidder i bilerne, får lige pludselig en værdi, som vi skal kunne hjælpe hinanden med at realisere, fastslår Jakob Kristensen.



Bilskrogene samles i hele Danmark og køres til Stena Recyclings behandlingsanlæg i Roskilde og Grenå, hvor man sorterer jern, metaller, glas, plast og dæk til materialegenanvendelse. 95 procent af bilens dele bliver udnyttet i den ene eller anden forstand: 85 procent bliver genanvendt eller smeltet om, 10 procent bliver til energifremstilling og blot fem procent kan ikke udnyttes.



- Den måde, bilfabrikkerne ser deres produkt på, er også ændret. Før solgte de en bil, og så var den forretning overstået. Nu taler de også om sekundær økonomi og udnyttelse af brugte dele til genanvendelse. Det rimer ganske godt på det koncept, vi har her, hvor vi forsøger at binde alle parter tættere sammen, siger Jakob Kristensen.



Gunni Mikkelsen er ganske tilfreds med, hvordan konceptet er blevet.



- Det er et stærkt hold, vi har fået samlet her. Det er elite-ophuggerne, vi har udvalgt, så vi er meget trygge ved, at alle regler bliver overholdt, og at der bliver passet godt på miljøet.



Indtil videre består samarbejdet kun af de 14 udvalgte autogenbrugere med i alt 40 adresser, som geografisk dækker det meste af Danmark. Stena Recycling fastslår dog, at der naturligvis findes mange andre dygtige autogenbrugere på markedet, og derfor står det også i kortene, at antallet skal udvides ud over de 14.



- Producentansvaret skal dække hele Danmark, siger loven, og det er der taget højde for. Allerede nu er der interesse fra flere end de 14 involverede, der er nu, og flere kommer da også til med tiden, fastslår Jakob Kristensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094