ANALYSE Købs- og forbrugsvanerne er under hastig forandring. Danske bilkøbere bliver stadig sjældnere gæster hos forhandlerne. Til gengæld bruger de meget mere tid foran computerskærmen, når der skal købes bil. Bilbasen/Bilinfo har netop gennemført en undersøgelse, der viser, at ni ud af ti danskere brugte internettet til at finde den bil, de købte. Og næsten hver femte brugte over 10 timer på nettet på at finde bilen.
Næste skridt bliver, at kunden skræddersyr sin bil på nettet, booker en prøvetur og efterfølgende klikker "læg i kurv". Amerikanske Tesla har allerede vist vejen og nu er flere kinesiske producenter på vej med samme koncept - plus danske Fisker for den sags skyld.
Interessant nok har den frygtede coronavirus sat yderligere skub i den udvikling. Virussen havde sit udspring i Hubei-provinsen, der samtidig er epicenteret for den kinesiske bilproduktion. Gader og fabrikker er lagt øde og derfor har Geely, der også ejer bl.a. Volvo, åbnet en onlinebutik i Kina, hvor kunderne kan booke en testkørsel på nettet, hvorefter den nærmeste Geely-forhandler kører hjem til kunden for en demonstration og prøvekørsel.
Geely oplyser, at de efter lanceringen den 10. februar har konstateret fem gange så meget online-salg som i samme periode sidste år, og antallet af "kundeemner" steg med faktor 75.
- Geely’s onlinekoncept er interessant i en dansk kontekst i forhold til, at det netop er prøvekørslen som bilkøberne angiver som det springende punkt i forhold til at de vil købe bilen online. Hvis man i forbindelse med onlinekonceptet løser udfordringen med prøvekørsel, så er man kommet et langt skridt ad vejen frem mod onlinesalg af biler - forhandler som importør. Det viser indsigterne fra Sådan køber danskerne bil, siger Jan Lang fra Bilbasen/Bilinfo og henviser til undersøgelsen om danskernes købsvaner.
Svensk partnerskab
En anden kinesisk producent er på vej til Europa med et lignende koncept, Byton, der slår sig op på at være en tysk designet og kinesisk produceret elbil.
I første bølge gælder det Sverige, Norge, Holland, Tyskland og UK, hvor bilerne sættes til salg i løbet af andet halvår 2021.
I de to nordiske lande har Byton indgået partnerskab med Hedin Automotive - en svensk forhandlerkæde med 125 afdelinger i hele Europa og 3.600 ansatte i Sverige, Norge, Belgien, Schweiz og Tyskland og med hovedkontor i Mölndal ved Göteborg i Sverige.
Hedin Automotive skal også stå for serviceringen af bilerne, som håndteres gennem Bytons app.
I det hele taget har Byton gjort sig store anstrengelser for at gøre deres M-byte til en kørende gadget med alskens elektronik, som bl.a. omfatter et gigantisk 48 tommer display, et 5G modem indbygget i taget og brug af ansigtsgenkendelse.
Dansk premiere til august
Og til august kan danskerne klikke sig frem til endnu en kinesisk bil: Aiways har udvalgt Danmark som et af få europæiske lande, hvor det nye mærke gør sin debut. Producenten vil satse på leasing og altså ikke almindeligt salg. Ud over Danmark er Frankrig, Tyskland, Holland, Norge og Schweiz med i første bølge. Aiways præsenterede U5 i København august sidste år. Akkurat som med Byton og Fiskers Ocean er der tale em en elektrisk SUV. Drivlinen er udviklet fra bunden i Shanghai ved hjælp af en lang række internationale giganter som Bosch, BorgWarner og BASF.
I forbindelse med Aiways danske entre udtalte Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen DI til Motor-magasinet:
- Det bliver spændende at følge kineserne i de kommende år. De vil formentlig være konkurrencedygtige på prisen, og Tesla har allerede vist, at der er kunder til det direkte køb hos producenten. Men det bliver afgørende, om de formår at skabe tillid til kvaliteten af bilerne og ikke mindst, om kunderne finder mulighederne for service, reparation og reklamation tilfredsstillende.
Det afgørende punkt for de ambitiøse, kinesiske producenter er naturligvis, hvordan de vil håndtere eftermarkedet. Det er jo ikke nok at få bilen bilerne solgt; den skal også serviceres.
- Vi vil naturligvis yde support til kunderne, idet bilerne er konstant online med Aiways. Service-intervallet bliver på 100.000 kilometer, og eftermarkedet skal håndteres af én partner i Europa, som vi endnu ikke har valgt, har Alexander Klose, som står i spidsen for Aiways udenlandske aktiviteter, udtalt.
Kinabiler skal sælges online
Flere kinesiske bilproducenter er på vej til det danske marked. Salget skal foregå online. Og allerede til august sættes de første til salg i Danmark.