AFGIFTER Et politiske indgreb fra 2017 mod en meget omtalt leasingfinte har helt utilsigtet skabt en ny, som nogle bilimportører og leasingselskaber lukrerer på. Det skriver Jyllands Posten Finans.
Alene sidste år betalte Motorstyrelsen kr. 608 mio. tilbage til ejerne af leasingbilerne på den konto. I alt 56.867 leasingbiler fik hele afgiften retur, hvilket svarer til 60 pct. af alle leasingbiler for perioden, skriver avisen. Mercedes-Benz er topscoreren og har fået refunderet registreringsafgifter på 8426 biler til et beløb på 122 millioner kroner. Audi og BMW besætter de næste pladser.
Indgrebet fra 2017 skulle forhindre, at biler i luksusklassen blev solgt til en kunstig lav pris til leasingselskaber - hvilket medførte en tilsvarende lavere registreringsafgift.
Hullet blev lukket ved at kræve at leasingbilers registreringsafgift skal genberegne efter fire måneder med udgangspunkt i markedsprisen på sammenlignelige biler på brugtbilsmarkedet.
Højere bidrag
Men det åbnede samtidig for muligheden for at leasingbiler kunne køre afgiftsfrit rundt i fire måneder, fordi leasingselskaberne kan få refunderet hele afgiften for de første fire måneder, hvis de brugte leasingbiler vurderes at have højere værdi end deres købspris.
Ifølge Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører mener, at det er fejlagtigt udelukkende at kigge på den fire måders periode. Man bør i stedet rette fokus mod hele afgiftsperioden - ofte 36 måneder.
- Leasingselskaberne køber pga. stort volumen bilerne til en attraktiv pris og får en tilsvarende lavere afgift. Det kan resultere i en afgiftsjustering ved genberegningen, men de efterfølgende måneder og år betales der jo fuld registreringsafgift som for alle andre. Og det samlede afgiftsbidrag er i dag markant højere, end før indgrebet i 2017, siger han til Motor-magasinet og tilføjer:
- Lad mig understrege, at allerede da leasingindgrebet blev vedtaget i november 2017 var blev politikerne gjort opmærksom på den omtalte mulighed.
Gunni Mikkelsen henviser til en bemærkning til lovteksten, hvori det det bl.a. hedder: "Parterne er opmærksomme på, at der med de aftalte stramninger af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler mv. fortsat er lempelige regler for leasingselskaber de første fire måneder."
Gunni Mikkelsen peger på, at den eneste mulighed for at få sat en stopper for hvad han kalder det uhensigtsmæssige afgiftsystem er at ændre det fra det nuværende værdibaserede system til en teknisk baseret afgift.
Krav om indgreb
Fra politisk side har nyheden om de store afgiftsrabatter skabt krav om et indgreb, hvor Venstre, Dansk Folkeparti og Enhedslisten kræver handling. Hertil siger skatteminister Morten Bødskov til Jyllands Posten Finans:
- Det virker som et højt beløb, der er tilbagebetalt til leasingbranchen i 2019. Det skal vi se nærmere på. Derfor vil jeg diskutere problemet med forligskredsen, når vi mødes om kort tid for at drøfte generelle initiativer på området. Målet er at få flere til at følge reglerne og mindske risikoen for svindel.
Leasingbiler i nyt politisk stormvejr
Politisk pres for at lukke for rabat til leasingselskaber, som sidste år kostede statskassen over 600 millioner kroner.