23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kia anker værkstedstvist

Importøren af mærket med syv års garanti vil ikke anerkende en afgørelse fra ankenævn for biler i sag om en garantireparation og sender sagen videre i retssystemet.

GARANTI En havareret Kia Pro Cee’d fra 2013. En værkstedsregning på kr. 35.000. Og en storm af modsatrettede oplysninger er kernen i en sag, der skal finde sin afgørelse ved domstolene.

Sagen handler om Alex Nielsen, der til dagligt arbejder som chauffør hos en stor, dansk autogrossist. Helt privat havde han i 2013 købt en Kia Pro Cee’d, som havarerede fem år efter med en flækket motorblok - men altså inden for den syvårige garantiperiode, producenten lover.

Alex Nielsen fik bilen bugseret til et værksted i nærheden, Næsbjerg Auto og henvendte sig efterfølgende hos den lokale Kia-forhandler.

Og det er så her, at der er forskellige udlægninger af hændelsesforløbet. Motor-magasinet har både talt med såvel bilejeren som importøren samt en jurist fra Dansk Bilbrancheråd.

I den konkrete sag havde en bilejer anmeldt et krav under garantien til den lokale Kia-forhandler. Forhandleren havde i overensstemmelse med Kia’s garantibetingelser stillet krav om, at bilejeren fremlagde ikke blot fuldt udfyldt servicehæfte, men også fakturaer og underskrevne serviceskemaer fra samtlige udførte service.

Dette krav kunne bilejeren ikke efterkomme fuldt ud, men kunne dog fremvise en udfyldt og underskrevet servicebog for bilen. Kia-forhandleren afviste ifølge bilejeren at undersøge og reparere bilen.

Bilen blev i stedet repareret hos Næsbjerg Auto og omfattede bl.a. udskiftning af motoren, der ganske enkelt var flækket. Regningen lød på kr. 35.000. Et beløb, Alex Nielsen mente, at enten Kia-forhandleren eller importøren skulle betale. Det nægtede importøren, hvorefter sagen rykkede til Ankenævn for Biler, som nåede frem til, at Kia Import Danmark A/S skulle betale bilejeren erstatning.

Uenighed om sagsforløb
Men der er ikke helt enighed om sagsforløbet. Rasmus Aagaard, direktør for Kia Import Danmark A/S, siger til Motor-magasinet:

- Vi er ikke enig i afgørelsen og vil have den prøvet for en domstol. Bl.a. fik Kia-forhandleren ikke lejlighed til at undersøge bilen, før reparationen. Vi er blot blevet forelagt en regning uden dokumentation for, at bilen er blevet serviceret efter forskrifterne, siger han.

Hos Dansk Bilbrancheråd er der tilfredshed dem den afgørelse, Ankenævn for Biler nåede frem til.

- Vi har ventet længe på en afgørelse om netop dette spørgsmål - og kan nu med klarhed i stemmen bekræfte, at det er tilstrækkeligt, at bilejeren fremviser en udfyldt og underskrevet servicebog for bilen for at gøre brug af garantien. Det står krystalklart efter denne afgørelse, siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd, der udtrykker tilfredshed med, at afgørelsen understøtter bilejerens ret til frit at vælge værksted.

Frygt kaldes ubegrundet
Erik S. Rasmussen, peger på, at siden Forbrugerombudsmandens vejledning om bilgarantier kom i 2003, har der været uenighed om fortolkningen. Især afsnittet om, hvilken dokumentation en nyvognsforhandler må afkræve en bilejer i forbindelse med en fejl på bilen, der skal udbedres under garantien, har været genstand for heftig debat. Erik S. Rasmussen henviser bl.a. til en undersøgelse fra Epinion fra 2019, som viser, at 25 procent af de danske bilejere vælger et autoriseret værksted på grund af frygt for tab af fabriksgarantien.

- Denne frygt kan nu fejes af bordet via afgørelsen i klagenævnet, siger Erik S. Rasmussen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.169