STRATEGI Digitalisering, data, mobilitet, miljø, bæredygtighed, nye drivmidler og efteruddannelse blev drøftet, da 250 værkstedsmestre i landets største værkstedskæde, AutoMester, forleden mødtes til landsmøde.
Kæden har gennem de seneste 26 år afholdt cirka 575 regionsmøder, men dette første store og samlende landsmøde bliver gentaget næste år, melder AutoMesters kædechef Tommy Stuckert, for landsmødet har været et bevidst valg for at samle alle dele af landet, netværke og, vigtigst af alt, at få dialog og input fra gæstetalere og indehavere til, hvor kæden skal bevæge sig hen i fremtiden.
De fremmødte automestre blev budt velkommen i et stort orange-klædt mødelokale, som i den grad bar præg af at AutoMester i november vandt priserne Årets Værkstedskæde og Årets Tiltag ved AutoAwards 2019.
- Mange er usikre på, hvorledes fremtiden bliver, men jeg er fast besluttet på, at vi i AutoMester skal udnytte forandringerne i markedet til vores fordel, og derfor taler vi ikke kun om udviklingen - vi gør noget ved den, siger Tommy Stuckert.
Tjen på elbilerne
Landsmødet havde til formål at kigge frem mod 2025 og var bygget op omkring to hovedtemaer: "Dit værksted om 5 år" og "Dine kunder om 5 år".
Der var indbudt gæstetalere fra både ind og udland - og de første var repræsentanter for MECA Norge, der er en tæt samarbejdspartner i koncernen, som autogrossisten bag AutoMester, FTZ, høster masser af erfaring og viden fra. MECA havde et spændende indlæg om udviklingen på de frie værksteder i Norge og om, hvordan el-bilmarkedet har haft indflydelse på driften og økonomien på værkstederne, og hvorledes værkstedet kan udnytte mulighederne til at sikre fortsat omsætning og indtjening.
Der blev givet mange konkrete eksempler på, hvordan man driver et rentabelt værksted med også mange el-biler på liftene.
Senere på dagen var der besøg fra reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, som fortalte om kunderejsen, tidens trends og tendenser og den ændrede forbrugeradfærd. Indlægget blev efterfulgt af direktør Morten Kold fra Fri BikeShop, som fortalte om hvordan de, som fri kæde, har formået at følge med tiden og udvikle sig til i dag at være et meget strømlinet koncept, der vækster i et konkurrencepræget marked.
Værkstederne inddrages
Spørgelysten var stor blandt de fremmødte værkstedsindehavere. og efter hvert hovedtema fik de i grupper mulighed for at debattere de berørte emner. Debatten resulterede i mange inputs til den videre strategi.
- Vi ønsker at inddrage vores værksteder i udviklingen af AutoMester og lade dem komme med idéer og ønsker til det strategiske arbejde i kæden. Det er vigtigt for os, at værkstederne selv er med til at sætte retningen for kæden, og derfor fik de til opgave at udfylde spørgeskemaer i debatgrupperne omkring vores to hovedtemaer for dagen, fortæller Tommy Stuckert og fortsætter:
- Vi har naturligvis allerede en strategi, der kigger ind i fremtiden - men en strategi er ikke statisk, den er dynamisk, og derfor stopper vi aldrig med at kigge ind i fremtiden og tilpasse vores strategi. Jeg ønsker, at vi hele tiden går forrest i markedet - blandt andet. derfor lancerede vi i august 2019 AutoMester E+ konceptet, som også udspringer af vores inddragelse af medlemmerne.
Til marts afholder AutoMester strategimøde og kommer derefter på regionsmøderne senere på foråret med spændende nyt til de mere end 420 værksteder i værkstedskæden.
Hvor er AutoMester om fem år?
Der blev drøftet strategiske tiltag og nye muligheder, da Danmarks største værkstedskæde holdt sit første landsmøde nogensinde.