23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Priserne på klassiske biler er faldende

Når man lever af at købe og sælge klassiske biler kender man markedet på den kontante måde. Efter en stille periode bobler det imidlertid igen, vurderer to af de førende i branchen.

KLASSIKER-MARKEDET De kender markedet indefra. De lever af at købe og sælge klassiske biler. De skal lægge budgettet. Og senere sammenligne det med det faktiske salg. Det er den kontante måde at få viden om klassiker-markedet i Danmark.

To der er kendere er Christian Jensen, indehaver af CC-Cars med hovedafdeling i Ans ved Silkeborg. Og Jan Paustian, den ene af de to indehavere af Stelvio Automobili i Måløv nordvest for København.

CC-Cars - dem med hovedafdeling i Ans lidt nord for Silkeborg. Og med en forholdsvis ny afdeling i Odense. Her er Christian Jensen indehaver, han ved fra eget regnskab hvordan markedet for klassiske biler har det.

Christian, hvordan har markedet det lige nu?

- Jeg må jo indrømme, at sidste halvdel af 2019 var stille. Og priserne er faldet. Men nu, nu er vi inde i 2020’erne og vi har faktisk startet det nye årti helt vildt ud. Vi har faktisk solgte rigtigt mange biler.

Kvalitet giver gevinst

Hvilke mærker eller hvilke typer biler har især fart på?

- Egentlig ikke et bestemt mærke eller en bestemt type bil, forklarer Christian Jensen. Hos os er det noget andet; nemlig at vi altid har mange biler på lager - i runde tal 150 - og at de er af høj kvalitet.

- For mig er der ingen tvivl; her tæller kvalitet. Folk købere hellere god kvalitet - også selv om den koster mere. Og det gælder jo så også for mig som indkøber. Man kan sige, jo dyrere bil, desto større gevinst.

Hvordan ser du den videre udvikling?

- Ja, når du kigger ind i vores udstilling, kan du jo se, at bilerne holder tæt. Derfor har vi planer om at udbygge hovedkvarteret her i Ans med 2000 kvadratmeter inden for de næste år.

Kommende klassikere - kig mod øst

Kører du ud af København i retning nordvest, kan du komme til Måløv. Lille by, i et område fyldt med veje, der indbyder til at køre for nydelsens skyld. Det er da et passende sted at placere en forretning med klassiske biler. Og sådan en ligger der da også, Stelvio Automobili, der på trods af navnet også handler med klassikere fra andre lande end Italien.

Jan Paustian er den ene af de to indehavere af Stelvio Automobili.

Hvordan ser klassiker-markedet ud set fra Måløv?

- Hmm, de seneste halvandet år - det har været træge tider. Og det er jo ikke kun i Danmark. De ter specielt et dyre biler, prisudviklingen har ramt - med dyre biler mener jeg fra 500.000 kroner og op. Både dem og også de rigtigt dyre biler, forklarer Jan Paustian.

- Det var i 2015-16 at priserne var all time high - der var de virkeligt oppe. Især Porscher. En 911 S med 2,4-motor kunne hurtigt koste to millioner kroner. Men det var tidligere. Men nu, vi skriver jo 2020, så bobler det igen. Vi har faktisk allerede solgt et par biler i år - jo, det bobler.

- Personligt har jeg ikke noget imod at priserne er justeret nedad. Bare de stabiliserer sig. For så kommer handlerne igen. Så nu skal vi lige vente lidt - så kan vi konstatere om, der er virkelig grund til at få armene op igen.

Hvorfor bevæger priserne sig netop nu på den måde?

- Jeg er jo den gode gamle regel om udbud og efterspørgsel, der arbejder. Priserne arbejdede sig for højt op - så trak de egentlige investorer sig (investorer til forskel fra entusiaster) - det resulterer i mindre efterspørgsel og dermed faldende priser.

- Det kom i den grad til udtryk på f.eks. auktionen på Pebble Beach, der jo på mange måder styrer priserne på det samlede klassikermarked. Her blev Ferrarierne nærmest slagtet...

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|