23948sdkhjf

UGENS LEDER - ...om cykler på autoværkstedet

LEDER Måske bliver den grønne omstilling større, end de fleste forestiller sig. Men det skal i hvert fald ikke betyde, at vi nu skal til at reparere cykler, mener Motor-magasinets chefredaktør. Eller gør det, funderer han.

LEDER

HVAD? SKAL VI nu til at reparere cykler og slet ikke biler? Og skal vi nu til at sælge transport i stedet for biler?

NEJ, SÅDAN BLIVER det vel næppe. Men det er vanskeligt at vurdere, hvor omfattende den grønne omstilling bliver. Og hvor hurtigt den kommer.

MEN DER ER næppe grund til at tro, at det går så vidt, som direktør Lars Hedegaard antyder sit indsark på side 14-15. Her slår han til lyd for, at der i fremtiden kan være overlevelse og nye penge i netop reparation af cykler og plæneklippere.

OG DER ER næppe heller grund til at tro, at det går så vidt, som man kunne få indtrykket af på vinterens messe, CES i Las Vegas. Her blev der talt meget mere om fremtidens transport end om fremtidens biler.

FOR SELV I den grønne fremtid er der jo fortsat plads til at reparere de biler, der bliver solgt. Ind til for kort tid siden var det fx Volkswagens plan at 33 procent af bilerne produceret i 2025 skulle være elbiler - det betyder jo omvendt, at 66 procent skulle være biler med motorer på benzin eller diesel.

SÅ RO PÅ til dem, der vil køre videre ad benzin/diesel-sporet fra alle de foregående årtier, måtte være konklusionen.

MEN SE NU de nyeste tal fra den bilkoncern, der rykker hurtigst over på den grønne banehalvdel lige nu: Det var planen at producere 1,5 mio. elbiler med VW-emblem i 2025. Men det vil ske allerede i 2023. Og samme koncern erklærer i øvrigt, at transformationen for alvor vil ske i år.

SÅ DEM, DER leder efter de nye grønne penge og qua first mover-fordelen vil køre sig i stilling til ikke bare at tjene nye penge, men nye, store penge - nu er det nu!

SÅ, JA, DEN grønne omstilling accelererer voldsommere og voldsommere. Hvis nogen har lyst til at råbe - ingen cykler på mit værksted, forstår jeg det til fulde. Alligevel taler Hedegaard om nye indtjeningsmuligheder. Og på CES talte alle om, at pengene gemmer sig i transport.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094