23948sdkhjf

Mild vinter tærer også bilerne

Det fugtige vejr er en dødbider på bilerne, så rustbeskyttelsesbranchen bør markedsføre sig, selv om frost og vejsalt er udeblevet.

MARKEDSFØRING Sprøjtecentre rundt i landet må lægge ryg til, at vinteren nærmest er totalt udeblevet denne vinter, og dermed også vejsaltet, der angriber bilernes stål og gummi. Vi har således set det laveste forbrug af vejsalt siden årtusindeskiftet, melder Applus Bilsyn i en pressemeddelelse, og det betyder, ifølge synsaktøren, færre rustskader på bilerne.

Normalt spreder direktoratets lastbiler omkring 58.000 tons salt på en gennemsnitlig vinter. Sidste år kørte de kun 27.328 ton hvid vejsalt ud. Og det skal bilejerne være glade for, vurderer bileksperter.



Bombardement bag rustskader
- 19 ud af 20 rustskader opstår typisk henover vinteren. Det er her, bilen bombarderes med småsten, som ødelægger rustbeskyttelsen på undervognen. Oveni det skaber fugt, is, sne og salt et skadeligt økosystem for begyndende rust, forklarer kvalitetschef hos Applus Bilsyn, Paul Christensen. Han siger videre:

- Indtil videre har vi haft masser af nedbør, hvilket også kan generere rust. Men på den positive side har vi både været forskånet for sne, is og en masse salt. Det skal bilejerne være glade for, for det betyder færre rustskader og rustreparationer.

Ifølge Applus Bilsyn er især undervognen, skærme, hjulophæng, vanger og steder, hvor metallet er bukket og nittet sammen, udsatte. Både bilejere og synshaller bør jævnligt kontrollere bilernes rustbeskyttelse, også selv om beskyttelseslaget fra enten fabrik eller efterfølgende rustbehandling typisk holder tre-fire år.

Alle aktører omkring bilers rusttilstand, herunder de kontrollerende virksomheder FDM og Teknologisk Institut, anbefaler supplerende rustbehandling, helst når bilerne er helt nye for at forsegle hulrum, vanger og plader, inden rust opstår.

Læs også: Slagelse får nyt Dinitrol-center

Saltsprederne i garage
Dansk Meteorologisk Institut venter ikke markante vejrskift i de kommende måneder. Dermed kan en stor del af saltsprederne formentlig forblive i garagen, oplyser Vejdirektoratet.

- Vi fortsætter den nuværende saltningspraksis, hvor vi salter præventivt, så statsvejnettet ikke bliver glat. Kommer der ikke et vejrskifte, kan det betyde et mindre forbrug af salt i forhold til en normal vinter, siger teamleder på vintervagtcentralen i Aalborg, Carina Meldgaard Frandsen. 

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Corona og konsekvenserne
Sådan ser bilbranchen ud efter corona-krisen

KRONIK: Den danske bilbranchen møder en ny hverdag efter corona-krisen. Analytikeren René Tønder giver her sine bud på de store udfordringer værksteder, forhandlere og importører står over for – og hvordan de kan løses.

Plus

Vagtskifte hos AUTIG - FTZ-chef på vej ind

Farvel til tre støtter i bestyrelsen for Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark.

Corona og konsekvenserne
Autobutler lokker værksteder med hjælpepakke

Plus

Corona og konsekvenserne
Vent bare med regnskabet

Plus

Pava tavs om navnestrid

Nyhedsbrev

8.380 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Konkurrence: Vind ’Le Mans 66”

Sådan vinder du en DVD med den Oscar-belønnede storfilm Le Mans 66. Motor-magasinet udlodder tre eksemplarer.

Plus

Corona og konsekvenserne
Nu kommer corona-fyringerne

Regeringens hjælpepakker og forslag til at lette likviditets-problemerne til trods – fyringer i autobranchen er en realitet, viser en rundspørge blandt en række af branchens førende firmaer. Men uanset hvor tungt det måtte se ud lige nu, er der et lys for enden af corona-tunnelen. Her er giver vi øjeblikkets status og ridser fremtidens muligheder op.

Plus

Mekonomens hjemmeside lagt ned

Grossist udsat for data-overtrædelser. De er begrænset til forretningsområdet Meca/Mekonomen i Sverige og Norge og berører ikke selskabets øvrige tre forretningsområder.

Plus

Christoniks italienske leverandør laver stadig AC-maskiner

Trods corona-krisen får den danske importør leveret maskiner fra Italien. Maskinservice foregår smitte-hensynsfuldt ved værkstedsbesøg.

Corona og konsekvenserne
Samlet autobranche beder EU-Kommissionen om hjælp

Den europæiske bilbranche ønsker lempelse af regler for at undgå afbøde skadevirkningerne af corona-krisen.

Plus

Autogenbrugsdirektør stopper

Efter ti år som direktør i Dansk Autogenbrug fratræder Børge Madsen til juli.

Plus

SKAD-formand bliver - værksted ikke solgt

Plus

Corona og konsekvenserne
Danmark kan "genåbne" efter påsken

Danmark kan påbegynde en gradvis genåbning efter påske. Det siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag kl. 17.30 i Spejlsalen.

AutoPartner har digitalt fokus

Corona og konsekvenserne
Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

Er nyt dæk virkelig 50 procent bedre?

Motor-magasinet har spurgt Goodyear, hvordan EfficientGrip Performance kan overgå forgængeren og konkurrenter kraftigt på kilometertal og andre discipliner.

Tyske ZF opkøber Wabco

Plus

Corona og konsekvenserne
Mekaniker holder Nyborg kørende

Simon Jørgensen, AutoMester i Nyborg, har vendt nedtur og fyringer til optur og masser af travlhed.

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-opråb fra fire værkstedskæder

Datter og brødre i spidsen hos Fasterholdt

Shell i Billund og Fasterholdt Biler fejrer 50-års jubilæum den 1. april. Markering er udskudt.

Plus

Corona og konsekvenserne
Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Få styr på reglerne for hjemsendelse, fyring, arbejdsfordeling og lønkompensation.

Plus

Klassisk Alfa får en kulfiberkrop

Plus

Især Sjælland vil mangle autolakerere

Et historisk lavt antal unge har søgt lakuddannelsen, og kun hver tredje lakelev på College 360 har praktikaftaler øst for Storebælt. Nyt tiltag skal trække mekanikere til lakuddannelsen.

Plus

Rekordstort antal bilklager

I 2019 modtog Ankenævn for biler 681 klager - det største antal nogensinde. Forbrugerne fik medhold i godt 40 procent af sagerne.

Plus 1

Skadesregister drøftet på nordisk møde

Plus

Lakken taler med selvkørende biler

Ny klarlak tørrer hurtigt ved få grader

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Plus

Ny direktør for Brenderup

Plus

BMW-ejere kræver passion

Skorstensgaard vil erobre Silkeborg

Plus

60 års mc-historie under hammeren

Plus

JURA: Når fars barsel bliver dyr

Plus

Jeppe Vestergaard ind i bestyrelsen i autohus-koncern

Motorstyrelsen udskrev bøder

Plus

Nyt EU-dækmærkat skal guide bedre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny rekord i AutoDesktop

Online opkvalificering med godtgørelse

SFVF har netop indgået total aftale med Digital-servicebook

Ny vaskemaskine hos Shell 7-eleven Vodskov

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

Græstrimmer eller Buskrydder

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

SsangYong Musso Sports II Fast anhængertræk fast

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Flådestyring og fra SmartVan - Tips og gode råd

Ikke en aprilsnar: Gratis at annoncere fabriksnye biler

Løwener overtager importen af MAHA og Hofmann

Forfalskade tændrør!

BMW vil satse på brint

Skal vi linke op på LinkedIn?

Fremtidsscenariet for reservedelsgrossister

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

Eibach, Bilstein, Lowtec undervogne!

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Værkstedsvogn (2 delt) 6 skuffer

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips

Undervogne fra Lowtec!

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Send til en kollega

0.234