23948sdkhjf

Skrotpulje genåbner

Ejere af ældre dieselbiler kan nu igen i en kort periode få en forhøjet skrotningsgodtgørelse.

SKROT Fra 24. februar 2020 hæves skrotningsgodtgørelsen midlertidigt for dieselbiler, indregistreret første gang før 2006, til 5.000 kroner mod de 2.200 kroner, der normalt gives i skrotningsgodtgørelse for person- og varebiler.

Regeringen har afsat 26 millioner kroner i dieselpuljen, som udbetales efter først-til-mølle. Det betyder, at forhøjelsen af skrotningsgodtgørelsen til 5.000 kroner falder bort, i det øjeblik puljen er brugt. I det tilfælde får ansøgeren udbetalt den almindelige skrotpræmie på 2.200 kroner.

Den særlige pulje til udbetaling af forhøjet skrotningsgodtgørelse på ældre dieselbiler er kun åben for ansøgninger i en begrænset periode og lukker senest 31. marts 2020. Derfor gælder det for dieselbilsejerne om at være hurtige.

Puljen blev opbrugt på meget kort tid, da den var åben i 2019. Miljøstyrelsen forventer, at det kommer til at gøre sig gældende igen, når puljen genåbner. Det bliver formentligt et spørgsmål om få uger, før puljen er brugt op.

Ophuggeren udleverer attest
Hvis man ønsker at skrotte en bil, skal den afleveres hos en godkendt ophugger. Hos ophuggeren udfyldes en diesel-attest sammen med en traditionel skrotningsattest, og begge papir-attester sendes derefter samlet til Miljøordning for Biler.

For at have ret til en skrotningsgodtgørelse på 2.200 eller 5.000 kroner, skal bilen være afmeldt i Motorregistret. Bilejere kan med fordel kontakte en godkendt autoophugger, som kan hjælpe med afmelding.

Kaldes for uambitiøst
AutoBranchen Danmark mener, det er klogt at hæve skrotgevinsten. Men 5.000 kr. er alt for lidt, og den samlede pulje penge på området er mere end halveret i forhold til en lignende pulje, der kørte i starten af 2019, lyder kritikken fra Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark:

- Skrotpræmien bør gøres permanent, og puljebeløbet bør gøres markant større. Den nye ordning rummer blot 26 mio. kr. I starten af 2019 øremærkede man 67 mio. til en lignende ordning, der hurtigt blev udtømt. En grøn omstilling af vores bilpark kræver gevinster i begge ender for forbrugerne. Både når de køber en grønnere bil, men også når de vælger at sende den gamle og udtjente bil til skrot.

Hun peger på, at for at få fingrene i præmien skalbilen være ældre end 2006. Tal fra bilstatistik.dk, der samler alle tal over den danske bilpark, viser, at der findes mindst 150.000 dieselbiler, som er indregistreret før 2006 i Danmark. Den nye pulje svarer ifølge Miljøstyrelsen til udbetaling for omkring 9.000 dieselbiler.

- Ergo er der meget lang vej, hvis vi skal fjerne de mest forurenende biler fra de danske veje. Derfor er størrelsen af puljen uambitiøs, lyder det fra Gitte Seeberg.
Desuden gør Gitte Seeberg gældende, at moderne dieselbiler fra efter 1. januar 2011 er omfattet af den såkaldte Euro 5-norm og er alle fra fabrikken udstyret med partikelfilter (DPF).

- Den største miljøgevinst hentes dermed ved at få fjernet dieselbiler fra før 2011. Derfor bør puljen udvides, så vi giver en økonomisk gevinst for at få de biler væk fra vejene, siger hun.

Om dieselpuljen

• Dieselpuljen åbner 24. februar 2020, og fortsætter indtil midlerne er opbrugt – eller senest til 31. marts 2020.
• Skrotningsgodtgørelsen på 5.000 kroner udbetales efter først-til-mølle.
• Der er afsat 26 millioner i 2020 til puljen til dieselbiler, indregistreret første gang inden 1. januar 2006. Bilerne skal også overholde gældende regler for udbetaling af skrotningsgodtgørelse.
• Det svarer til udbetaling af godt 9.000 forhøjede skrotningsgodtgørelser.
• I 2019 blev der skrottet ca. 23.000 ældre dieselbiler som følge af ordningen.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Lys fjerner dårlig lugt i bilen

Dansk makkerpar lancerer nyhed, der skal modvirke dårlig lugt i bilen og allergiske reaktioner fra klimaanlægget. Hemmeligheden er brug af UVC LED-lys. Nu søger de efter værksteder over hele landet, som vil installere løsningen for bilejerne.

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-løsning: Svendebrev uden prøver

Der er tre muligheder for de mange automekanikere, som står foran deres svendeprøve i foråret. En af dem er et administrativt svendebrev.

Plus

AC-sæsonen er på vej - dette skal du vide

Forår betyder reparationer af klimaanlæg og travlhed på værkstederne. Eksperten Michael Ingvardsen hos Nissens Automotive deler her sin indsigt i markedet og fortæller om de nøgleemner, der dominerer branchen i år.

Plus

Forkert AC-olie til elbiler kan være livsfarligt

Det er vigtigt, at værkstederne opererer med den rigtige fyldestation, da olie i klima-anlæg kan suge fugt og være strømførende ved skylning, advarer Dometic Waeco.

Flere lette klimaløsninger i programmet hos HC-Cargo

Nyhedsbrev

8.382 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Miljørigtig indtjening med innovative aircon-maskiner

Online Avis Arkiv
Plus

Pava tavs om navnestrid

Plus 1

Corona og konsekvenserne
Sådan ser bilbranchen ud efter corona-krisen

KRONIK: Den danske bilbranchen møder en ny hverdag efter corona-krisen. Analytikeren René Tønder giver her sine bud på de store udfordringer værksteder, forhandlere og importører står over for – og hvordan de kan løses.

Plus

Vagtskifte hos AUTIG - FTZ-chef på vej ind

Farvel til tre støtter i bestyrelsen for Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark.

Plus

Mekonomens hjemmeside lagt ned

Grossist udsat for data-overtrædelser. De er begrænset til forretningsområdet Meca/Mekonomen i Sverige og Norge og berører ikke selskabets øvrige tre forretningsområder.

Plus

Corona og konsekvenserne
Vent bare med regnskabet

Corona og konsekvenserne
Autobutler lokker værksteder med hjælpepakke

Plus

Autogenbrugsdirektør stopper

Efter ti år som direktør i Dansk Autogenbrug fratræder Børge Madsen til juli.

Plus

Corona og konsekvenserne
Nu kommer corona-fyringerne

Regeringens hjælpepakker og forslag til at lette likviditets-problemerne til trods – fyringer i autobranchen er en realitet, viser en rundspørge blandt en række af branchens førende firmaer. Men uanset hvor tungt det måtte se ud lige nu, er der et lys for enden af corona-tunnelen. Her er giver vi øjeblikkets status og ridser fremtidens muligheder op.

Plus

Konkurrence: Vind ’Le Mans 66”

Sådan vinder du en DVD med den Oscar-belønnede storfilm Le Mans 66. Motor-magasinet udlodder tre eksemplarer.

Plus

Corona og konsekvenserne
Danmark kan "genåbne" efter påsken

Danmark kan påbegynde en gradvis genåbning efter påske. Det siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag kl. 17.30 i Spejlsalen.

Corona og konsekvenserne
Samlet autobranche beder EU-Kommissionen om hjælp

Den europæiske bilbranche ønsker lempelse af regler for at undgå afbøde skadevirkningerne af corona-krisen.

Plus

SKAD-formand bliver - værksted ikke solgt

Plus

Christoniks italienske leverandør laver stadig AC-maskiner

Trods corona-krisen får den danske importør leveret maskiner fra Italien. Maskinservice foregår smitte-hensynsfuldt ved værkstedsbesøg.

Plus

Énmandsgrossist når milepæl

Læs her historien om Abrahamsen, der på 25. år driver sit stærkt specialiserede firma, Tåstrup Auto Trading - og han bliver ved, trods indædt konkurrence fra de store autogrossister.

Tyske ZF opkøber Wabco

Plus

Corona og konsekvenserne
Mekaniker holder Nyborg kørende

Simon Jørgensen, AutoMester i Nyborg, har vendt nedtur og fyringer til optur og masser af travlhed.

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-opråb fra fire værkstedskæder

Datter og brødre i spidsen hos Fasterholdt

Shell i Billund og Fasterholdt Biler fejrer 50-års jubilæum den 1. april. Markering er udskudt.

AutoPartner har digitalt fokus

Corona og konsekvenserne
Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus 1

Skadesregister drøftet på nordisk møde

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Plus

Lakken taler med selvkørende biler

Ny klarlak tørrer hurtigt ved få grader

Plus

Ny direktør for Brenderup

Skorstensgaard vil erobre Silkeborg

Plus

BMW-ejere kræver passion

Plus

60 års mc-historie under hammeren

Plus

JURA: Når fars barsel bliver dyr

Plus

Jeppe Vestergaard ind i bestyrelsen i autohus-koncern

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis undervisning mens vi venter på at Danmark åbner op

Ny håndholdt UV-GUN til ekstremt hurtigt UV-hærdning

Mere og mere trafik på de danske veje...

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Vandpumpe til VAG 1.4 benzinmotorer i forbedret design

Bilteknisk hotline er åben for alle hos Hella Gutmann

Ny rekord i AutoDesktop

Online opkvalificering med godtgørelse

SFVF har netop indgået total aftale med Digital-servicebook

Ny vaskemaskine hos Shell 7-eleven Vodskov

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

Græstrimmer eller Buskrydder

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

SsangYong Musso Sports II Fast anhængertræk fast

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Flådestyring og fra SmartVan - Tips og gode råd

Ikke en aprilsnar: Gratis at annoncere fabriksnye biler

Løwener overtager importen af MAHA og Hofmann

Forfalskade tændrør!

BMW vil satse på brint

Skal vi linke op på LinkedIn?

Fremtidsscenariet for reservedelsgrossister

Send til en kollega

0.234