SPONSORSHIP Han har set racerløb på Sebring. Han har set racerløb på FDM Jyllandsringen. Og utallige der imellem.
Nikolaj Karlshøj. Måske har du hørt hans navn før. Selvfølgelig er han ikke så kendt som Jan Magnussen, Christina Nielsen og Dennis Lind. Men alligevel - kendt i motorsportskredse. Fordi han er rådgiver på bl.a. presse for netop Big Mag, Christina og Young Gun Lind.
Derfor har Karlshøj set flere racerløb end de fleste danskere. Derfor har han til opgave at vurdere, hvad der virkelig trækker publikum og sponsorer.
Så Nikolaj Karlshøj; er det godt eller skidt, at der er to hovedklasser i dansk motorsport?
- Min holdning er - både personligt og professionelt - at det er skidegodt med to serier. Det er flot og fantastisk, at vi kan have to forskellige og så professionelle mesterskaber kørende i Danmark. Det giver variation og frem for alt ekstra meget ræs ude på banerne og i byerne.
- Så jeg ser intet problem i, at der er to forskellige serier. Problemet er den krig, som opstår imellem dem. Det giver stridigheder i stedet for udvikling, og man ender med at kappes om noget så åndssvagt som hvilken serie, der er den bedste.
- Og her holder hverken promotorer, teams eller kørere sig tilbage. Stridighederne når jo i sidste ende ud til fans og sponsorer, som bare gerne vil se noget godt ræs. Og dét leverer begge mesterskaber.
Ikke bekrige hinanden, siger du. Skulle de to serie så måske arbejde sammen?
- Jeg kan kun sige, at jeg tror, at dansk motorsport ville have nemmere ved at blomstre og tiltrække endnu flere fans og partnere, hvis de to fede serier, Super GT og TCR, ville arbejde tæt sammen omkring kalender og aktiviteter.
- Et eksempel: Idéen med et Night Race på Padborg Park har jo vist sig at være meget succesfuldt. John Nielsen sagde til mig, at det næsten var en slags mini-12-timers-Sebring-atmosfære over det. Dét kunne man jo også indføre på FDM Jyllandsringen, hvor et natteløb formentlig ville kunne tiltrække endnu flere publikummer. Men det er jo bare et eksempel.
Nødvendigt med samarbejde
Så du vurderer altså, at samarbejde mellem de to klasser ville styrke begge?
- Ja, klart. I USA, hvor jeg har set en del racerløb grundet mit virke som presserådgiver for Jan Magnussen og Christina Nielsen, har man flere store serier, der afvikler løb i samme weekender, fordi der er et stærkt, nødvendigt samarbejde.
- Naturligvis er IMSA-mesterskabet det største, (IMSA er serien med biler som på Le Mans, red.) men egentlig skaber man det samme show omkring de mindre mesterskaber, hvor løbene afvikles tidligere på weekenden. Man fornemmer ikke, at de går så meget op i, at der ét bestemt ‘topmesterskab’.
- Folk kommer for at se det hele - både TCR-bilerne, som de også kører derovre, prototyperne, de store fabriksteams osv. Alle serier og klasser er med til at løfte det samlede show.
Hvilken klasse glæder du dig mest til at se?
- Jeg glæder mig til at se TCR-bilerne på banerne. Det bliver dyrt (for teams), men også flot - og for første gang siden det gamle DTC-mesterskab i sin tid med fx BMW, Seat og Nissan, giver det nu også mening for de danske bilimportører at gå ind i sporten. Men samtidig glæder jeg mig også til at følge Super GT. Jeg så for første gang et Super GT-løb i København i 2019, og bilerne fejler altså ikke noget. Der smæk for skillingen, fantastisk lyd - og masser af kamp.
Dansk motorsport: To løbserier er helt perfekt
Sæson 2020 er der lige om et øjeblik - og igen i år ser det ud til, at der bliver to kongeklasser. Godt eller skidt for dansk motorsport og ikke mindst for sponsorer. Her er en eksperts bud.