SIKKERHED Tal fra Topdanmark viser, at andelen af kaskoforsikringer, hvor der er tilvalgt glasskadedækning, er steget fra 39,9 procent til 50,8 gennem de seneste fem år. Det skyldes især, at forruder i dag er avancerede og dyre at få udskiftet. Men således har hver anden bilejer stadig undladt at forsikre sig mod dyre rudeskift, og den manglende glasskadedækning mener rudefirmaet Carglass fjerner incitamentet til at vælge den bedste løsning med de dyrere OE-ruder i original kvalitet.
Carglass understreger, at forruden er en central del af sikkerheden i biler, og at der ikke er regler imod, hvad de kalder usikre rudeskift-løsninger.
Motor-magasinet er bekendt med, efter samtaler med andre brancheaktører, at uoriginale ruders pasform kan være problematisk, ligesom glaskvaliteten kan være for ringe.
- Hvis man selv skal betale for et rudeskift, vælger mange den billigste løsning, og det er et problem, når vi taler om bilens forrude. Forruden er en del af bilens bærende konstruktion, hvis man for eksempel er ude for en trafikulykke, og bilen ruller rundt. Eller hvis man kører galt, og airbaggen udløses - den har ikke effekt, hvis ruden ikke holder. Både kvalitet og pasform af ruden, samt monteringen, kan få afgørende indflydelse på, hvad der sker, forklarer Carina Bukkehave, der er direktør hos bilrudespecialisten Carglass.
Regler vigtigere end nogensinde
Hun kritiserer, at der i dag ikke findes lovgivning, der stiller krav til bilrudens kvalitet eller til monteringen.
AutoBranchens VidenCenter istemmer, at det, af hensyn til sikkerheden, og i takt med at bilers forruder bliver mere og mere avancerede, er vigtigere end nogensinde, at reparationer bliver foretaget efter alle kunstens regler hvad angår korrekt isætning og efterfølgende kalibrering.
- I dag har mange biler kameraer og udstyr til automatiske bremsesystemer siddende i selve forruden, og derfor er det yderst vigtigt, at den monteres og kalibreres efter vejledningerne - hvis ikke kan det få fatale konsekvenser, siger Nicky Bobak, der er leder af AutoBranchens VidenCenter.
Værkstedet skal informere
Hos Carglass oplever man, at mange bilejere slet ikke er klar over, hvordan det påvirker bilens sikkerhed, hvis forruden ikke er sat optimalt i og kalibreret korrekt, eller hvis der anvendes ruder, der ikke er OE-godkendte.
- Vi bruger udelukkende OE-godkendte ruder fra producenter, som bilfabrikanterne selv har godkendt, men da der ikke er nogen lovgivning på området, er det op til forbrugeren selv at spørge på værkstedet, der skal skifte ruden, om de bruger OE-godkendte ruder. Omvendt er det også et indsatsområde for værkstederne at fortælle kunderne, at de avancerede ruder, der benyttes på det enkelte værksted, er OE-godkendte, siger Carina Bukkehave.
Ifølge Carglass kan et stenslag repareres, hvis det er mindre end en tokrone - er det større, skal hele ruden udskiftes.
- Så det er med at tage skaderne i opløbet. Heldigvis vælger stadig flere bilejere at dække sig godt ind i forbindelse med glasskader, så de ikke behøver gå på kompromis med løsningen, hvis uheldet er ude, siger Carina Bukkehave.
Bilejere forsikrer sig mod dyre rudeskift
Mere avancerede ruder med kalibrering giver et øget antal kaskoforsikringsdækninger af ruder. Carglass advarer mod brug af alternative ruder ved rudeskift og efterlyser regler imod, hvad firmaet betragter som livsfarlige bilruder.