VÆRKSTEDER Alle i branchen kender de dystre udsigter: Elbiler medfører meget mindre arbejde for værkstederne, fordi elbilerne består af langt færre mekaniske dele og ikke i samme grad skal have skiftet f.eks. olie. Fra elbilernes foregangsland Norge lyder meldingen på op til 40 procent nedgang i omsætningen.
Men i en avisartikel fra dagbladet Politiken kan der spores positive tendenser for det hårdt prøvede eftermarked. Artiklen slår nemlig fast, at elbiler kommer langt oftere til skade end konventionelle biler. Og tilmed er reparationerne ofte dyrere - det gælder især for de populære Tesla’er.
- Hvis to biler kører ind i en væg, og den ene bil er en Tesla, så vil Tesla’en altid være dyrest at reparere. Det skyldes, at de indeholder masser af sensorer og kameraer, som kan gå i stykker, og at det stadig er relativt få værksteder, der har ekspertisen og det rigtige værktøj til at reparere dem. Samtidig kan man kun få originale reservedele, hvilket også giver højere priser, siger Mikkel Zimakoff, der er direktør for pris og produkt i Tryg til Politiken.
Det bliver bekræftet af Topdanmark, der anslår, at en gennemsnitlig skade på en Tesla koster 50 procent mere at reparere end en skade på en benzinbil i samme klasse.
Forsikringsbranchen håber på, at med et stigende antal elbiler på de danske veje vil flere værksteder se en god forretning i at kunne reparere dem til lavere priser.
Vil bruge det i markedsføring
Et af de frie værkstedskæder, der har målrettet sin indsats mod bl.a. elbiler, er FTZ-kæden AutoMester, der med sit E+ koncept vil forsøge at få flere elbiler op på liftene.
- Jeg har også bemærket historien om det stigende antal skader på elbiler, og det er klart noget, vi vil overveje at bruge i markedsføringsøjemed. I det hele taget kræver den stigende elektronik i bilerne i dag mere efteruddannelse af mekanikerne på værkstederne, siger kædechef hos AutoMester, Tommy Stuckert, og fortsætter:
- Engang var der rigtigt mange rent mekaniske reparationer, og nogle folk skruede selv på familiebilen hjemme i indkørslen. Det kan de ikke gøre i samme udstrækning i dag, hvor hele bilen er fyldt med elektronik og styreenheder, og mekanikeren går rundt med digitale måleinstrumenter, der er med til at læse fejlkoder eller opdatere softwaren. Det kræver hele tiden investeringer i nyt udstyr og computersystemer.
Kræver uddannelse
Udviklingen betyder også, at værkstederne hele tiden skal videreuddanne sig i de nye teknologier.
Derfor kommer alle AutoMesters værksteder på kursus minimum to gange om året, f.eks. for at kunne servicere de nye el- og hybridbiler, oplyser Tommy Stuckert.
Han peger dog på, at med netop Tesla er sagen ikke helt så lige til.
Motor-magasinet har således tidligere berettet om, at den amerikanske producent opererer med såkaldt certificerede værksteder, som kan opnå højere rabatter og hurtigere leveringstider end ikkecertificerede værksteder.Dertil kommer, at forsikringsselskaberne i høj grad benytter fordelsværksteder til reparation af Tesla.
Kan elbilerne blive en god forretning for værkstederne?
Elbiler giver mere skadesarbejde og det åbner for nye muligheder for de frie værksteder.