23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny EU-lov kan sætte bildanmark i stå

1. september 2020 træder en ny EU-forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer i kraft. Den nye forordning både fordyrer og forlænger processen omkring en opbygning, mener Dansk Bilbrancheråds juridiske chef.

KOMMENTAR I dag kan en opbygning godkendes via såkaldte G-erklæringer (godkendelseserklæringer) og eventuelt en test hos en prøvningsinstans. Når opbygningen er færdig, køres opbygningen til en synshal, der gennemgår bilen på baggrund af Detailforskrifter for køretøjer og Vejledning om syn af køretøjer samt bilens egne dokumenter, hvorefter køretøjet kan registreres og få nummerplader.

Med den nye forordning skal alle ændringer/op- og ombygninger, der ikke kan rummes i grundkøretøjets egen typegodkendelse (typisk chassiets), kontrolleres af en såkaldt teknisk tjeneste, der skal udarbejde en eller flere rapporter. Disse skal indsendes i en dokumentportal til Færdselsstyrelsen, der herefter skal gennemgå materialet og vurdere, om det opfylder kravene i forordningen. Gør det det, ja; så kan køretøjet godkendes og nummerplader sættes på. Der kræves ikke længere en synshal. Umiddelbart forventes det, at en gennemsnitlig opbygning vil stige med mellem 50.000 kr. og 300.000 kr. afhængig af, hvor mange parametre, der skal kontrolleres hos den Tekniske Tjeneste.

Dette skyldes først og fremmest, at Færdselsstyrelsen har lagt op til, at de Tekniske Tjenester skal akkrediteres under DANAK. Et forsigtigt skøn (som kommer fra DANAK selv) er, at det vil koste mellem en halv til en million kroner at blive akkrediteret, og det er klart, at en udgift i den størrelsesorden skal kunne både forrente sig og tjene sig hjem.

Ud over udgiften til selve undersøgelsen, så skal Færdselsstyrelsens arbejde også udføres efter regning og være omkostningsneutral. Styrelsen har estimeret, at der vil blive tale om udfakturering i henhold til medgået tid med 700-1.000 kr./timen.

Og jo; selvfølgelig sparer man så til gengæld udgiften til syn...

Katastrofalt for branchen
Tidsmæssigt er den foreslåede løsning fra Færdselsstyrelsen også katastrofal for branchen.

I dag sættes der højst en halv dag af til godkendelsesprocessen i synshallen. Fremadrettet må vi forvente at den Tekniske Tjeneste vil skulle brug alt mellem syv dage og en måned til at gennemgå køretøjet, hvorefter Færdselsstyrelsen forventes at få en lovbestemt tidsgrænse på op til tre måneder til at gennemgå materialet efterfølgende.

Når vi så lægger dertil, at det forventeligt vil tage mellem tre og seks måneder for en aktør at blive godkendt som Teknisk Tjeneste, og når forordningen skal træde i kraft allerede 1. september 2020 - med virkning for alle køretøjer, der skal registreres derefter - så har branchen - host host - lidt travlt.

Ovenstående skal krydres med det forhold, at der er en markant uenighed om, hvor mange køretøjer/enheder, der bliver omfattet af de nye krav på årsbasis.

Der er nævnt tal mellem 15.000 og 200.000 - og selv med 15.000 køretøjer - svarende til ca. 1.250 om måneden, så kræves der en ret stor kapacitet på markedet for Tekniske Tjenester pr. 1. september.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03