23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny klasse i dansk motorsport - seneste facts og rygter

TCR-klassen med racerombyggede GTI’er har ikke kørt en meter på dansk asfalt - alligevel står nyheden stærkt allerede her i midtvinteren. Hvad siger sponsorer, og kører klassen i de to byløb?

MOTORSPORT Kan du huske den gang dansk banesport var en indædt kamp mellem Jan Magnussen og Casper Elgaard. Side om side, skærm ved skærm - skærm i skærm?

Nu er de gode gamle dage tilbage - dansk motorsports nye klasse, TCR (Touring Car Racing), har på den foreløbige liste de to. Jan og Casper. Udsigt til rash - boom - bang.

Så med en startliste på endnu kun 11 kørere er der linet op til, at klassens nye dreng bliver lagt mærke til fra dag et.

TCR er altså en klasse for racerombyggede GTI-biler. Typisk en Golf GTI med mere power, større bremser, mere grip og alt i sikkerhed. Men mange flere er med, især to fra det fjerne Østen vil vise jeg-kan-køre-stærkt-stil i TCR, nemlig Hyundai og Honda.

Set fra en kørers eller et teams synsvinkel er netop dette - en "rigtig" bil - en af klassens styrker. Alt andet lige gi’r det vel mere mening for en bilimportør eller forhandler at engagere sig netop her til forskel fra den anden store klasse, Super GT med specialbiler. Men rammer TCR-konceptet så nye sponsorer? I hvert fald to importører har overfor Motor-magasinet udtrykt interesse, nemlig Hyundai- og Honda-importørerne. Måske ikke så mærkeligt; begge sælger løbsklare TCR-biler.

Blandt andre typer sponsorer er f.eks. Midland Oil. Her har direktør Peter Schäffer tidligere erklæret sig interesseret.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094