23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny guide viser farerne ved at lakere el- og hybridbiler

SKAD har udgivet en vejledning til autolakerere i korrekt håndtering af el- og hybridbiler. Uddannelsesudvalget på College 360 skal drøfte lakuddannelse for elbiler.

SIKKERHED Flere brancheforeninger og lak-aktører har efterlyst regler for reparation og lakering af el- og hybridbiler. Desuden indeholder uddannelsen til autolakerer endnu ikke elementer omkring håndtering af elbiler. Det er baggrunden for, at brancheforeningen for køretøjsbyggere og autolakerere, SKAD/Autoskadebranchen, har udgivet en guide om håndtering af elbiler for autolakerere.

Den nye guide er efterfølger til SKADs tidligere udsendte guide for håndtering af skadede elbiler på karrosseriværkstedet, som SKAD oplyser i dag danner grundlag for arbejdet hos myndigheder såsom Arbejdstilsynet. Beredskabsstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Færdselsstyrelsen vurderer lige nu de forhold, som er beskrevet i SKAD’s guide for kommende regler på området.

- Vi har hos SKAD et ønske om at sikre, at branchen har de fornødne informationer for at kunne håndtere det voksende elbilsmarked, som forventes at ville øges betydeligt med deraf stigende fare for, at ulykker sker, hvis man ikke tager hensyn til korrekt håndtering af den nye teknologi, siger direktør og stærkstrømsingeniør Thomas Krebs hos SKAD.

- Som den eneste faglig baseret brancheorganisation stiller vi hos SKAD naturligvis den nye guide gratis til rådighed for branchen via sitet autoskadebranchen.dk, hvor der også findes mange andre spændende vejledninger om flere forhold i forbindelse med skadesarbejde, tilføjer Thomas Krebs.

Større spænding og effekt

SKADs nye guide er blevet til efter en længere undersøgelse af forhold omkring trafikskadede el- og hybridbiler i forbindelse med lakering. Udfordringen ligger i, at der anvendes blandt andet litium-ion batterier, som man også kender fra mobiltelefoner, elcykler, håndværktøj med mere. Både mobiltelefonener og køretøjer er verden over gået i brand og har medført store materiale skader og død. Batteri-typen kræver, at el- og hybridbiler håndteres korrekt efter en skade af personer med rette viden og uddannelse. Især fordi elbilers batteripakker får stadig større spænding og effekt i kraft af bilernes længere og længere rækkevidde. Varmepåvirkning under autolakering spiller her en væsentlig rolle.

- El- og hybridbiler er en ny verden for de fleste autolakerere og kræver en anden slags opmærksomhed end på lakeringsfarven, effekter og lagopbygning som på almindelige benzin- og dieselbiler. For ud over et kraftfuldt højspændingsbatteri er bilen udstyret med finfølsom elektronik, en kraftfuld computer og en masse sikkerhedssensorer til batteristyring, siger Thomas Krebs.

Dialog med  karrosseriværkstedet

Anbefalingen fra SKAD til autolakererne er at få en bekræftelse på fra karrosseriværkstedet om, at værkstedet har foretaget kontrol af batteriet, der kan have taget skade ved uheld, før bilen bliver sendt til autolakerer.

Generelt giver elbil-lakguiden oplysninger om sikkerheden på værkstedet. For selv om en autolakerer ikke reparerer karrosseriet, og dermed kan komme i kontakt med strømførende dele, er det vigtigt, at han er bekendt med, hvad der står foran ham - og hvad man skal gøre, om nødvendigt, i en uheldssituation.

Op i uddannelsesudvalg

Lakereruddannelsen indeholder pt. intet om, hvordan el- og hybridbiler skal håndteres af autolakerer. Fra landets tekniske autolakerer-skole i Silkeborg, College 360, siger koordinator Jens Søndergaard Hansen, at håndtering af el- og hybridbiler er på dagsordenen på næste møde i uddannelsesudvalget.

- Normalt skubber vi og lakværkstederne blot rundt med elbilerne uden at tænde dem. Men det er klart, at vi skal have set på uddannelse på området for landets autolakere, da elbilerne ser ud til at stå overfor et boom i salget, siger Jens Søndergaard Hansen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.238