UDVIKLING Bilinfo har fokus på at optimere og facilitere bilforhandlernes digitale markedsføring. Det startede med en ny strategi sidste år, og i år tilføjes endnu flere nye serviceydelser, der gør forhandlerne i stand til at optimere salget af biler.
- Den markedsdrevne tilgang til salg er hele omdrejningspunktet for udviklingen af Bilinfo. Det er oplagt, at alle vores erfaringer med bilkøbernes adfærd på Bilbasen er udgangspunktet for udviklingen af Bilinfo, siger Nikolaj Gjeding Larsen, direktør for Bilbasen og Bilinfo. Derfor er udviklingen af Bilinfo i år præget af nyheder, der gør salgsprocessen nemmere.
- Vi offentliggør i løbet af 2020 et partnerskab, der gør håndteringen af biler nemmere for forhandlerne, lige fra de indkøbes, til de bliver sat til salg. Det vil dermed blive mere gennemsigtigt for brugerne i forhold til, hvad de kan forvente at få for deres eventuelle indbytningsbil, siger Nikolaj Gjeding Larsen. Han vil dog ikke gå i nærmere detaljer omkring partnerskabet, før det offentliggøres senere på året.
Salgshindringer fjernes
Sidste år blev det muligt at tilføre biler i Bilinfo fra eksterne kilder, og det vil fortsætte i 2020, ligesom hele finansieringsprocessen fortsat bliver mere digitaliseret.
- Bilkøberne ønsker en hurtig proces i forhold til bilfinansieringen, og det er en klar fordel for bilforhandleren, fordi vi i stigende grad sender forhåndsgodkendte finansieringsleads ud til bilhusene, så den helt afgørende kreditgodkendelse er afklaret, siger Nikolaj Gjeding Larsen. Han nævner samarbejdet med Santander og AL Finans som eksempel på den udvikling.
Sammenlign liggetider
Brugerdata fra Bilbasen bliver i 2020 desuden gjort endnu mere tilgængelige og relevante for bilforhandlerne.
- Vi laver løsninger, så forhandleren kan træffe de mest optimale valg i forhold til salg og markedsføring. Det gør vi konkret ved udviklingen af et dashboard i Bilinfo, der giver en række markedsindsigter, herunder at forhandleren kan sammenligne egne bilers liggetider med markedets. Det er en markedstilgang, som også kendes fra vores markedsrapporter, forklarer Nikolaj Gjeding Larsen.
Annoncer på andre platforme
I 2019 lancerede Bilbasen og Bilinfo, hvad firmaet kalder markedets mest avancerede annonceringsprodukt på Facebook med integreret bannermarkedsføring, der har fået stor succes. Udviklingen af annoncering på andre steder end Bilbasen og DBA fortsætter.
- Det unikke her er vores brugerdata på Bilbasen, der muliggør markedets mest effektive annonceringsprodukt, siger Nikolaj Gjeding Larsen.
Globale analytikere hyret
I de senere år har eBay investeret massivt i et hold af analytikere og eksperter, der kan håndtere de store mængder af data. Dataeksperterne arbejder på tværs af eBay ejede selskaber i hele verden for at få erfaringer, der kommer den danske bilbranche til gode.
- Alle taler om data, men for mig handler det endnu mere om at have evnerne til at kunne strukturere datamængden og gøre den brugbar. Derfor har vi et hold på fem dataeksperter ansat i Danmark til at understøtte vores strategi. Det medfører, at datakvaliteten i Bilinfo hele tiden bliver forbedret og gjort endnu mere relevant, siger Nikolaj Larsen.
Transformationen af Bilinfo fortsætter
I 2020 bliver den direkte kobling mellem bilkøbernes behov og bilforhandlernes dialog med dem forstærket. Nyt partnerskab i støbeskeen.