23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flyvende biler og smarte byer

Fremtiden lå på lur på årets CES-messe i Las Vegas, hvor personbiler bliver til transport og mobilitet, der kører rundt i intelligente byer. Motor-magasinets Allan Bauer rapporterer fra messen.

FREMSYN Hyundai fremviste en flyvende bil. Toyota ville bygge en fremtidsby, tegnet af det danske arkitektikon, Bjarke Ingels. Sony overraskede alt og alle med at demonstrere sit bud på en selvkørende bil.

Årets CES-messe i Las Vegas satte en tyk streg under, at computeren har sat sig i førersædet i den moderne bil. En bil er med andre ord blevet en rullende computer. Men ikke nok med det. Bilen kommunikerer med andre biler og med infrastrukturen i det, der kaldes smart cities, hvor alt kommunikerer elektronisk med hinanden. Og hvor ansigtsgenkendelse er en naturlig del af gadebilledet.

De to store asiatiske producenter, japanske Toyota og koreanske Hyundai, lagde således i år mindre vægt på nye biler og ville hellere snakke om infrastruktur og smarte byer.

Toyota vil således bygge sin egen smart city, The Woven City (den sammenvævede by) i en nedlagt Toyota-fabrik ved foden af det ikoniske Fujiyama-bjerg. Byen skal tegnes af den ligeså ikoniske danske stjernearkitekt, Bjarke Ingels.

Byen skal være et arbejdende laboratorium for fremtidens by. Hele byen bliver betjent af små selvkørende brintdrevne budvogne, der vil bevæge sig rundt i et underjordisk tunnelsystem, hvor også andre tekniske installationer vil blive placeret. Byen er under 1 kvadratkilometer og skal huse 2000 indbyggere, fortrinsvis nuværende og pensionerede Toyota-ansatte med deres familier, forskere, futurister og andre interesserede.

Første spadestik til The Woven City tages i 2021.

Hyundai havde også taget den lange kikkert frem og fremviste enhver science fiction-fanatikers drøm: en flyvende taxi. Den er udviklet i samarbejde med transporttjenesten Uber. Dermed peges der på to afgørende trends i det kommende årti: nye ejerformer og nye måder at overkomme den stigende trængsel i storbyerne.

Det er planen at begynde demonstrationsflyvning senere i år og lancere de flyvende taxier i 2023 i Dallas, Los Angeles, USA og Melbourne, Australien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062