23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

På tærsklen til det grønne årti

Autogenbrugerne står parat til at fortælle forbrugerne, at der er bæredygtighed i at vedligeholde og levetidsforlænge deres bil.

DANSK AUTOGENBRUG 2019 burde være et jubelår for os autogenbrugere. Aldrig har den grønne dagsorden - sat af den nye socialdemokratiske regering - fremstået så tydelig med så ambitiøse mål. Og skal vi tage politikernes ord for pålydende; ja, så venter der os en lys fremtid. For nu burde vejen vel være banet for det endelige opgør med en lovgivning, der lægger hindringer i vejen for en grønnere autobranche - i hvert fald hvad angår genbrug af autoreservedele.



Men - næh nej. I finansloven har vi måttet spejde forgæves efter afskaffelsen af de mærkelige reparationsregler, der svækker forsikringsselskabernes og værkstedernes mulighed for at reparere biler med fine, originale genbrugsdele. Vi er sikre på, at der er tale om en forglemmelse, som vi nok skal vide at råde bod på i det kommende år.



Undersøgelse giver ideer



I Dansk Autogenbrug vælger vi at omfavne klimadagsordenen og tage vores del af ansvaret for en grønnere autobranche. Vi vil overbevise forbrugerne om, at der er mere miljø i at passe godt på sin bil i stedet for at forbruge ressourcer på en ny. Det føler vi os bekræftet i af en undersøgelse, som en konsulent udførte for os i 2019 om, hvad forbrugerne, værkstederne og forsikringsselskaberne synes om os og vores produkt. Undersøgelsen giver os nogle idéer om, hvordan vi i de kommende år får skabt en mere kvalificeret efterspørgsel på reservedele - læs: Genbrugsdele. Det kommende årti bliver et grønt årti. Det føler vi os godt tilpas ved.



Pinlig skrotpræmie



Nu er der også en praktisk hverdag, der tæller. Og her er der i 2019 flere ting, der har talt ned. For det første bragte det os i en pinlig situation, da vi i sommer skulle forklare forbrugerne, at statens kasse var tom, og at vi ikke kunne udbetale den ellers lovede, forhøjede skrotpræmie på ældre dieselbiler. For det andet mærkede også vi autogenbrugere en opbremsning i aktiviteten op imod finanslovens vedtagelse som følge af den tilbagevendende usikkerhed om bilafgifterne. For det tredje beklager vi, som det øvrige erhvervsliv, at regeringen har valgt at lægge skat på at føre virksomheder videre i en ny generation.



Digital skrotningsattest



Noget har dog også talt op. Efter adskillige års venten er den reviderede skrotningsbekendtgørelse på vej i trykken. Med den nye bekendtgørelse siger vi goddag til den digitale skrotningsattest fra 1. januar 2020. Ikke nogen dårlig måde at begynde et nyt årti på.



Vi glæder os til et dynamisk 2020 i positivt samspil med den øvrige branche.







Godt nytår!



Søren Lundfold, Formand for Dansk Autogenbrug

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126