23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Om 10 år: Onlinesalg, tekniske mekanikere og ny bilafgift

Vi er tvunget til at tænke nye tanker og tjene pengene anderledes fremover på vej ind over tærskelen til 2020’erne.

AUTOBRANCHEN DANMARK På vej ind i 2020’erne kan vi se tilbage på et årti, hvor udviklingen aldrig er gået så stærkt, siden Henry Ford satte bilproduktion på samlebånd. Alle spådomme peger på, at den udvikling kommer til at accelerere yderligere.

Det gør den for bilerne, bilernes drivmidler, data, forhandlere, importører, mekanikere, sælgere og andre i fødekæden.

Konsolidering og elbil-boom

Fra mit bord i AutoBranchen Danmark kan jeg se, at branchen konsoliderer sig. Det gælder både på forhandlersiden og blandt autolakererne, men det gælder også i importørleddet og sågar blandt producenterne. Den udvikling forventer vi vil fortsætte.

Tesla satte onlinesalget i gang. Kinesiske MG er på vej til Danmark, og Volvo-partneren, det Geely-ejede Lynk & Co, har planer i samme retning, når man formentlig rammer Europa i 2020. Vi må formode, at onlinesalg tager yderligere fart, og det tvinger autobranchen til at tænke nye tanker. Hvordan vil man som forhandler tjene sine penge i fremtiden? Hvilke samarbejdsaftaler kan man lave, og hvilke abonnementer eller lignende kan man lave, som sikrer en vis fast indtjening?

Mindre olie - mere teknik

På mekanikersiden vil jobbet udvikle sig i retning af mindre olie og mere teknik. Og hvordan udspiller hele spørgsmålet om data sig? Sammen med Cecra, den europæiske interesseorganisation for forhandlere og værksteder, arbejder vi for, at forhandlere, værksteder og forbrugere får samme adgang til bilens data som producenterne har. Bilen vil være online-forbundet i en grad, som vi måske slet ikke kan forestille os endnu.

For Danmark er visionen en million elbiler på vejene i 2030. Realistisk? Jeg tror det ikke. Det kræver, at politikerne giver elbilerne et stort økonomisk skub og samtidig investerer i ladestandere og infrastruktur, som gør, at det giver mening at køre i en elbil.

Logisk afgiftsskifte nu

I dansk politik har en teknisk baseret registreringsafgift været på tegnebrættet i et par årtier. Med den grønne omstilling, som vi kun lige har taget de første skridt ind i, vil det være oplagt at skiftet kommer nu. Det vil vi i AutoBranchen Danmark fortsat tale for, og det forventer jeg også, at resten af branchen gør. Når man alligevel skal se på hele systemet, ville det også være tosset ikke at gøre. Derfor tror jeg, at vi om 10 år endelig har fået den tekniske registreringsafgift, som vil gøre afgiften mere gennemskuelig, nemmere at arbejde med og mere retfærdig.



Godt nytår.

Gitte Seeberg, adm. direktør AutoBranchen Danmark

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02