DANSK BILBRANCHERÅD Om 10 år er der mange flere el- og hybridbiler på vejene, men stadig forsvindende få set i forhold til den samlede bilbestand. Og langt fra den million elbiler den tidligere regering forestiller sig. Der vil til den tid være flere transportløsninger og muligheder for at dele og leje, fordi mange unge mennesker ikke ser den store fordel i at eje deres egen bil. Men det samlede antal biler vil alligevel være steget markant, og de frie værksteder vil have travlt med at reparere og servicere dem.
Forkert fokus
I starten af 2020 kommer en delrapport fra Transportkommissionen, som vil se på fremtiden for nulemissionsbiler. Dette første pip er naturligvis vigtigt for såvel Dansk Bilbrancheråds godt 2000 medlemmer som for bilbranchen generelt. Allerede nu tyder meget på, at fokus vil være på elbiler og ikke nulemissionsbiler over en bred kam, hvor fx også brintdrevne biler hører med. Det, mener vi, er forkert, men lad os nu se Transportkommissionens udspil først. Målet er jo overordnet både en grøn omstilling og samtidig at sikre, at der fortsat kommer 50 milliarder kroner i statskassen fra bilrelaterede afgifter.
Forældet registreringsafgift
Vi kommer heller ikke udenom den omkalfatring af hele afgiftsstrukturen, som en samlet bilbranche i årevis har råbt og skreget på. Hverken bilkøbere eller statskassen har brug for en forældet registreringsafgift baseret på bilens værdi, men derimod en afgift, der i højere grad baserer sig på bilens tekniske egenskaber. Andre lande har gjort det, så det kan lade sig gøre. At skrue registreringsafgiften sammen på fornuftig vis er ikke et fatamorgana.
Andre væsentlige emner er manglen på lærlinge og forsikringsselskabernes stigende brug af egne "fordelsværksteder". Sidstnævnte er en uvane grænsende til uforskammethed, der ’stjæler’ arbejde fra værkstederne og er til ulejlighed for kunderne.
Lærlinge og bildata
Med hensyn til lærlinge ser det fortsat ikke for godt ud, men en ny kampagne, Tun din fremtid, der har som mål at få flere unge til at vælge værkstedsvejen, viser lovende takter. Mange af bilbranchens aktører har ydet tilskud, men lige så mange mangler stadig at få banket støvet af tegnedrengen.
Bildata, og kampen om dem, kommer vi heller ikke udenom. Moderne biler er kørende computere forbundet til internettet, og værkstederne er afhængige af, og har lovmæssigt ret til, at få adgang til disse data. Selv om EU-lovgivningen står på de frie værksteders side i denne sag, så gør producenterne deres bedste for at besværliggøre adgangen til disse bildata.
Med ønsket om et godt og fremgangsrigt nyt år.
Henrik Pedersen, landsformand for Dansk Bilbrancheråd
Tiden er moden for nye bilafgifter
Dansk Bilbrancheråd ser med fortrøstning ind i fremtiden og afventer med spænding den første rapport fra Transportkommissionen, samt lærlinge- og bildata-situationen.