23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Også i dækbranchen er klimaet i fokus i 2020'erne

Dækproducenterne arbejder hårdt på at nedbringe de label-værdier, der har direkte indflydelse på miljøet.

DÆKIMPORTØRFORENINGEN Midt i december måned var det vel med en lille smule skuffelse i sindet, at vi igen var nået så langt hen på året uden at have fået snevejr.



Alle, der har været i branchen siden 2010 eller før, ved, hvor stor betydning et solidt snevejr kan have for hele branchen og ikke mindst, hvor meget det har været med til at skubbe danskernes holdning til vinterdæk i den rigtige retning.



Bilejerne er nemlig blevet gode - endda rigtig gode - til at køre på de rigtige dæk til årstiden.



Kan vi så bare få varebil-chaufførerne til at følge det gode eksempel, så er vi nået langt. Det har vi brugt en del energi på at kommunikere omkring, og vi fortsætter ufortrødent. Dækbranchen Danmark håber stadig, at der vil komme en vinterdækslovgivning og gør alt hvad de kan for at råde og vejlede politikerne på Christiansborg.



Dæk bliver aldrig CO2-neutrale



Folkene på Christiansborg virker "desværre" meget optaget af noget helt andet end vinterdæk... nemlig klimaet!



Klimadebatten er i den grad også nået til dækbranchen, og selvom vi nok aldrig kommer til at have en CO2 neutral branche, så er det noget, der optager producenterne af dæk rigtig meget. Der bliver arbejdet hårdt på at nedbringe de labelværdier, der har direkte indflydelse på miljøet, samtidig med at man bevarer dækkenes andre gode egenskaber.



Udokumenterede rygter



Noget, der har fyldt lidt i klimadebatten, er spørgsmålet om hvor skadelige dæk er for miljøet, og der har været en del udokumenterede rygter om, at dækrester fra vejene ender ude i havet og i vores spildevand. Dette er blevet modbevist af diverse test og analyser, som er foretaget på foranledning af den svenske dækbranche. Årets temadag, som endnu engang var fyldt godt op med besøgende fra nær og fjern, havde i år besøg af selvsamme dækbranche og vi vil i den kommende tid forsøge at oplyse Danmark og danskerne mere på dette område.



Forståelig TMPS-debat



Hvis man kigger på Dækbranchen generelt i 2019, så var det et år, som for de fleste producenter nok kunne have været bedre, men samtidig har 2019 også vist en tydelig tendens i markedet; Der bliver nemlig talt mere og mere om helårsdæk. Set i lyset af de sidste mange års milde vintre, samt lovgivning omkring TPMS, så er det jo en meget forståelig udvikling, også selvom man som rigtig dækspecialist altid vil anbefale det rigtige dæk til årstiden: Sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.







Med denne opfordring vil jeg ønske jer alle en glædelig jul samt et godt nytår.



Jannick Ditlevsen, Formand for Dækimportørforeningen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141