23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Genbrug af dæk klima-nødvendigt

Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk genbrugte CO2 kampagnen fra 2009, nu er den højaktuel.

FFRD Ingen vej udenom! Den korteste vej mod transportbranchens mål for klimareduktioner frem til 2030, må nødvendigvis blive med kørsel på regummierede dæk. Reduktion af klimabelastning i transportbranchen bør indeholde en dækpolitik, som omfatter regummiering af dækkene, før de endeligt til slut genanvendes som et nyt produkt i en anden funktion.



I 2020 vil FFRD derfor arbejde videre med forslag til en grønnere vej på regummierede dæk.



Beløn grønne dækbrugere



Vi bør overveje nye tiltag, som kan motivere og eventuelt belønne virksomheder, der ændrer adfærd og i højere grad genbruger deres egne dæk med en eller flere regummieringer.



Hvis et gennemsnits lastbildæk regummieres, reduceres CO2-belastningen med 180 kg i forhold til et nyt dæk. Det vil sige, at CO2-belastningen reduceres med 40 procent ved den første regummiering og 55 procent ved den næste regummiering i forhold til at bruge tre nye dæk. Se også www.ffrd.dk



Lavthængende grønne frugter



Især for transportbranchen er der lavthængende frugter at plukke, og ved at være grønnere i dækvalget gives der automatisk reduktion i klimabelastningen, hvilket igen er et plus på driftsøkonomien. Ved at vælge kvalitetsdæk, når der skal købes nyt, sikres samtidigt muligheden for, at dækkene kan få nye liv i form af regummiering, når de er blevet slidt. Det er både miljørigtigt, økonomisk og sund fornuft.



Vi håber, at vores nytårsbudskab tages alvorligt i Transportbranchen, Klimarådet, hele det politiske system og ikke mindst af de miljøbevidste forbrugere.







Godt nytår fra Bandag/Tobøl Dæk - Vulkan Randers - Euroband/NDI, Brørup



Erik Neuberg Rasmussen, formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk

BREAKING
{{ article.headline }}
0.121